On Tue, Dec 02, 2014 at 01:54:50AM +0100, Jesper Hertel wrote:
Hej Jeppe!

Den 30. november 2014 kl. 11.22 skrev Jeppe Bundsgaard <jeppe@bundsgaard.net
:
og: "Men man er aldrig tvunget til at bruge accent: Der er intet ord i
Retskrivningsordbogen som altid skal skrives med accent."

Så det er altid rigtigt ikke at bruge accent.

Ja, og i alle de tilfælde, hvor man sprogligt *må* bruge accent, er det
også altid helt rigtigt at bruge den. Eventuelt bortset fra de meget
specielle tilfælde i afsnit 5, hvor man kunne sige det var lidt mindre
rigtigt (men stadig ikke en stavefejl) at bruge den, og hvor jeg da også
selv helt ville lade være med at bruge den. Men det handler kun om disse
meget specielle tilfælde, som helt falder uden for vores diskussion.
Formatér hører absolut ikke til under afsnit 5. Diskutér gør, men ikke
Formatér. Diskuter kan ikke misforstås, men det kan Formater i høj grad, og
du er selv et levende eksempel på, hvordan det i praksis er blevet
misforstået. :-)

Min personlige oplevelse med "diskuter" er at det er betydeligt lettere at læse
hvis man skriver "diskutér". Det er rigtigt at det ikke kan misforstås, og at det
er korrekt retsskrivning, men "diskutér" læses som ordet udtales, og jeg skal
med "diskuter" ind i en kognitiv proces, hvor jeg lige skal tænke over at
det kun kan være "diskutér" der menes. Det sløver læseprocessen ned.
Måske holder det mig yngre fordi jeg skal bruge hjernen mere, men der er så meget
andet mere produktivt (tror jeg) som jeg kan bruge min tid til. Hvorfor lege
kispus med læserne, når man klart kan skrive til læserne at det er "diskutér"
man mener? Det kunne man jo diskutere...

Hlsen
keld