Hej alle

Jeg vil godt indrømme, at jeg har (gen)udløst debatten om
Runtime/kørselstid. -- Beklager.
Jeg er enig i, *at *aftaler skal holdes og *at*nytilkommende må acceptere og
holde bestående aftaler eller helt ærligt tage dem op til debat. -- og det
vil jeg så gøre fremover.

Men jeg kan ikke mindes, at jeg i denne omgang (og jeg var senest i 2011)
har set henvisningen til wiki'en om dansk sprog, før Leif henviser tidligere
i denne tråd.

Jeg vil foreslå, at vi i stedet for wiki'en overfører disse aftaler om
tekniske termer til Terminologi-filer i pootle.

Aktuelt har jeg gjort den fejl at tro, at alt i [ ]-parenteser var
pladsholdere, især når sætningen fejlede den test.
Det har jeg erkendt efter Leifs første [Runtime]-indlæg.

Inden jeg begyndte at "fejlrette forkert", læste jeg den noget tynde danske
wikipedia-artikel og også de(n) engelske, hvorfra jeg citerer:

Run time, run-time, or runtime may refer to:

    Run time (program lifecycle phase), the period during which a computer
program is executing
    Runtime system, software designed to support the execution of computer
programs
    Runtime library, a program library designed to implement functions
built into a programming language
    Software execution, the process of performing instructions one by one
during the run time phase

Så hvis ikke vi vælger det engelske ord 'Runtime', mener jeg, at vi derfor
bliver nødt til at skelne mellem to begreber.
-- og det slipper vi nok ikke helskindet fra i dette tilfælde.

Runtime +1
bliver derfor også min stemme

Med venlig Hilsen

Steen Rønnow

P.S.:
Desværre har jeg også bemærket, at der længe har eksisteret en
Runtime-"fundamentalisme" ;-) i den danske gren af fællesskabet, så Runtime
selv inde i XML-mærker blev rettet til 'kørselstid.
Det er imod reglerne (røde udtryk bør kopieres - sorte skal oversættes) og
er i bedste fald virkningsløst og i værste fald ødelægger det
konteksthjælpen  ved at findes til noget, Basic nok ikke kan finde.

-----
Steen Rønnow