Hej Jan!

Den 3. december 2014 kl. 10.08 skrev Jan Møgelbjerg <jan@mogelbjerg.dk>:

Jeg har studset lidt over ordet kombinationsfelt - og ikke mindre over det
deraf afledte kombinationsfeltguide!

Hvor finder du det?

Her tror jeg virkelig vi har behov for at være mere brugerorienterede og i
mindre grad tilgodese programmørerne. Jeg er helt med på at hvis man skal
lave software er det vigtigt at være opmærksom på forskellene mellem combo
box, drop-down list og list box. Hvis man imidlertid er bruger og bliver
bedt om at vælge noget, tror jeg mindst 99 % er ligeglade med om det skal
vælges i den ene eller anden type menu.

Der er bare ingen af disse styreelementer (combo box, drop-down list og
list box), som *er* menuer. Det har de aldrig været, og jeg har aldrig set
eller hørt nogen – før dig – referere til dem som menuer.

De er forskellige former for lister, men ikke menuer.

Faktisk tror jeg det tværtimod vil
forvirre en del mennesker, at blive bedt om at vælge fra en
kombinationsfelt, når det eneste de kan få øje på er en menu...

Jeg tror personligt at 90-99 % slet ikke kan få øje på en menu, men derimod
en liste.

Jeg vil derfor foreslå at bruge ord som menu, menuboks og menuliste.

Det er jeg helt uenig i. Vi skal bestemt tale så imødekommende som muligt
til brugerne, men vi skal aldrig skrive noget, der er direkte forkert. Og
menuer er altså kun, og har altid været, de styreelementer, hvorfra man
vælger en *kommando* eller ordre. De er oppe i toppen af vinduerne eller
når man højreklikker på noget. De andre styreelementer er forskellige
former for lister. Hvis vi begynder at kalde lister for menuer, så bidrager
vi kun til at forvirre brugerne endnu mere. Det vil jeg kraftigt modsætte
mig.

Men lad mig høre, præcis hvilket sted i LibreOffice det er, du mener det er
problematisk, så jeg ikke misforstår dig.

Måske vi kan finde på et bedre ord end kombinationsfelt, som jeg også synes
er et lidt sært ord, som jeg gætter på under 1 % faktisk ved, hvad er.
Måske "liste" kan være en okay erstatning på det pågældende sted – hvis det
forekommer i en absolut ikke-teknisk sammenhæng.

Dog mener jeg principielt vi skal passe på med at afvige for meget fra det
engelske forlæg. Så hvis vi synes der bliver brugt et for teknisk sprog, er
det måske snarere det engelske forlæg, vi skal arbejde på at få rettet til.
Så kan vi derefter oversætte det tilrettede.

Men en ændring fra "kombinationsfelt" til "liste", hvis det forekommer i en
absolut ikke-teknisk sammenhæng, som den helt almindelige bruger møder,
kunne være i orden, tænker jeg. Men lad os høre, hvor det præcist er, du er
snublet over det.

med venlig hilsen

Jan M

Mvh.