Johnny Rosenberg skrev 2011-12-26 13:29:
Den 26 december 2011 13:12 skrev Niklas Johansson<sleeping.pillow@gmail.com>:
Hej Johnny

Trevligt att du kan tänka dig att hjälpa till. Jag har planerat att ta
ledigt en dag under denna alternativt nästa vecka för att ägna en helgdag
åt detta. Jag vet först när på tisdag.

Om jag inte minns rätt så är deadline för nästa betaversion en vecka in i
januari.
Antar att du menar ”Om jag inte minns fel”, alternativt ”Om jag minns
rätt”. Så tokigt det kan bli ibland… Hoppas eventuella tokigheter
håller sig borta från översättningarna i alla fall…
Hehe, ska försöka låta bli att översätta LibreOffice samtidigt som jag är på mellandagsrea. ;)

Skämt å sido så går det självfallet inte garantera att slarvfel inte smyger sig in, men jag kommer göra så gott jag kan för att det inte ska ske. Det är oftast svårare att hitta slarvfel än oöversatt text och tyvärr finns det en hel del slarvfel. Hellre en korrekt engelsk text än en
missvisande/felaktig svensk text.
Min tanke är att koncentrera mig på ett område i detta fall Pivottabeller
sedan försöka hitta all relaterad hjälp och testa denna och se att
hjälpfilens översättningar av kommandon mm stämmer överens med hur det ser
ut i programmet.

Vad jag förstått arbetar du en hel del i Calc vad finns det mer för meny-,
dialogalternativ än pivottabeller som inte blivit ordentligt översatta? Se
efter om det finns några områden du är mer intresserad av att fixa? Om du
börjar titta på något område, så säg till så vi kan minimera dubbelarbete.
Kanske ska tillägga att jag för närvarande jobbar mest med LibreOffice
3.3.4, så jag har ganska lite koll på hur översättningarna är i
LibreOffice 3.4.
Om det är hjälptexterna du är ute efter i första hand så har jag inte
i huvudet just nu vad som är mest eftersatt. Jag dyker på lite
konstigheter lite då och då, men jag antecknar dem ju aldrig, tyvärr…
Jag får väl kika runt lite och återkomma, eller om någon annan här på
listan har något tips. Dock verkar inte denna lista vara så där
jättebefolkad, vad jag sett…
Viktigast som jag ser det är att se till att själva programmet är översatt, i andra hand kommer hjälpfilerna. MEN det hela hänger ju ihop. Det jag tycker är viktigast i hjälpfilerna är att det som är översatt faktiskt är korrekt. Färger i formatkoder ska exempelvis vara på engelska vilket det inte är (ska försöka leta reda på och fixa). Om du inte har lust att installera en betaversion av LibreOffice 3.5 så kan det vara mest gynnande att du
letar reda på felöversatta samt oöversatta delar i hjälpfilerna.

Framöver får du gärna skriva ett litet meddelande ifall du stöter på oöversatta eller felaktiga delar i program och hjälptext. Jag vet egentligen inte om epostlistan är det bästa stället att göra det på, men för tillfället är det, den plats vi har. Tycker någon att det blir för mycket trafik så får vi ta upp frågan om hur vi löser det istället.

MVH
/Niklas