Den 25 mars 2012 00:22 skrev Björn M <bjorn@verklighet.nu>:
Det är relevant att skriva Mac OSX 10.4, det innebär att det inte fungerar med 10.3.

Man måste skilja på vad Apple gör i sin marknadsföring och hur man kommunicerar systemkrav. Det
kan i vissa fall också spela roll vilken uppdatering man har installerad. Har ett program
systemkravet 10.6.8 fungerar det inte med 10.6.7, då räcker det inte att skriva Snow Leopard.

10.4 marknadsfördes som Tiger, men hur många skulle i dag förstå om man skrev Mac OSX Tiger som
systemkrav?

Precis, för då måste man ju känna till alla namn och veta i vilken
ordning de kommer…

Det här är exakt samma logik som används av Linux-distributionerna, t ex heter senaste Linux Mint
både 12 och Lisa.

Ja, själv är jag emot detta och kallar alltid mitt operativsystem för
Ubuntu 10.10 och inget annat (ja, jag vet att det finns nyare
versioner…). Tycker de borde avskaffa de där löjliga namnen en gång
för alla eller åtminstone nöja sig med att använda dem internt.

MS använder en helt annan logik(?) med XP, Vista och sedan 7. För att inte tala om service pack
och så vidare. Men MS är väl knappast ett ideal, eller?

Känns inte helt idealiskt, nej… Fast siffrorna (som 7) har väl funnits
med i bakgrunden hela tiden, vad jag förstår. Vista är väl 6, XP 5 och
innan dess fanns ju NT 4, NT 3 och så vidare. Eller om Windows 98
egentligen var Windows 4? Fast hur var det med Millennium då? Kanske
också 4? Nåja, vem bryr sig…

Är det verkligen bara jag som använder mac på den här listan?

Med tanke på att vi inte verkar vara så många på listan är det nog
inte helt omöjligt att du är ensam där… Har funderat på att skaffa en
(för audio- och videoredigering i första hand), men behovet har inte
varit så stort att jag övervägt att ta den initiala kostnaden. Har
sett i Musikbörsen-katalogen (numera 4Sound) att det finns en del
skojiga prylar som bara funkar med Mac – bara en sån sak… Men när det
gäller mitt behov att redigera audio så har jag redan en utmärkt
extern burk för detta, gammal med bra (Roland VS-2480) och när det
gäller videoredigering så hoppas jag att Lightworks-utvecklarna inte
ger upp sina försök att släppa en Linuxversion. Skulle ha skett i
slutet av förra året, men… nåja, helt utanför ämnet, jag lämnar det.
Den intresserade får söka själv… :)

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ