Ik ben er uit! Onder het menu Extra/Opties kan je "Libreoffice Writer" kiezen. Kijk je daar "Weergave" dan blijkt dat er rechts-boven een vinkje staat voor "Horizontale schuifbalk". Haal je dat vinkje weg, dan is het probleem weg. De duidelijk foutieve lege grijze streep is weg. Maar de scrollbalk verschijnt precies wanneer je hem nodig hebt. En verdwijnt weer als hij niet meer nodig is.
Ik blijf het vreemd vinden. Waarom dan deze keuze mogelijkheid?