Hallo Pieter,Bedankt voor je tips. Het volstond om LibO te deinstalleren, pc
      opnieuw opstarten en opnieuw installeren.Daarbij heb ik dit keer de geavanceerde optie
gekozen en nog extra
      onderdelen laten mee installeren.De picto's waren na installatie allemaal zichtbaar en apart
buiten
      LibO om te openen.Met vriendelijke
        groet,
Jan Talsma

jan.talsma@upcmail.nl

Voordat je dit document uitprint denk
            er dan bij na of dat nodig is. Wees voorzichtig met het
            milieu!

Op 10-12-2011 21:03, Pieter Kristensen schreef:Hai
      Jan,Op onze XP-computer hebben alle bestanden in de verkenner een
      pictogram. Ook een Libreoffice Writer-bestand en een Calc bestand
      enz.Bestanden hebben vaak een "extensie". Dat is het stukje van de
      naam van het bestand dat achter de punt staat. Dus "tekst.odt"
      bijvoorbeeld, dan is ".odt" de extensie. Het lastige is dat XP die
      extensies standaard niet laat zien.Als het bestand als "extensie" heeft .odt (open document
text) en
      je klikt er op met de muis (klikt - links dus), dan opent
      Libreoffice het bestand heel waarschijnlijk.Maar er zijn ook veel office-bestanden die andere
extensies
      hebben, zoals ".doc" of ".docx" of "xls". Als het een
      windows-computer is waar vroeger de office-suite van Microsoft op
      gestaan heeft, of nogsteed staat, kan het wel eens een warboel
      zijn.Maar voor zover ik weet is er altijd een makkelijke uitweg. Zoals
      gezegd: als je een tekst-document hebt dat Libreoffice NIET opent
      als je erop klikt en je wilt dat Libreoffice dat wl doet dan met
      je er met de RECHTER muisknop op klikken.Dan verschijnt er een "context-menu". Daarin is een
optie "openen
      met". Als je die mogelijkheid kiest zal je zien dat Libreoffice in
      het rijtje staat.Is dat niet zo, dan moet je Libreoffice opnieuw installeren lijkt
      me.Maar goed: Libreoffice staat in het rijtje zeggen we maar. MAAR JE
      KIEST HEM NIET!Je kiest "een andere toepassing kiezen" onderaan
      het rijtje. Dan kies je toch "Libreoffice" uit het rijtje dat je
      dn krijgt en je vinkt daaronder aan "bestanden met deze extensie
      in het vervolg openen met deze toepassing".Dan ben je er uit.Bij mijn Vader (90 jaar) zie ik
vaak dat hij niet zo alert is op
      die rechter muisknop. Daar gaat het dan fout. Je kan er niet goed
      genoeg op letten.Als ze zeggen "klikken" bedoelen ze LINKS. Anders heet het
      "rechtsklikken".Succes ermee!Op 10-12-2011 19:14, Jan Talsma schreef:Hallo,Enige dagen
geleden heb ik
        onderstaande vraag naar ondersteuningvoor LibreOffice gestuurd. Tot op heden nog geen
antwoordontvangen. Wie weet op deze vraag een antwoord?In de
        verkenner van WindowsXP zijn dedocumenten niet door Windows te zien of te openen.Als ik
        LibreOffice start en daarna het document open dan lukt hetwel.Via de verkenner
rechtsklikken op de picto werkt ook
        niet, zelfsniet als ik naar de juiste picto van bijvoorbeeld
        swriter.exe ga.Windows voegt deze namelijk niet toe / herkent hem
        niet.Hoe kan ik dit oplossen of hebben jullie daar een oplossing
        voor?Graag reaktie.--Met vriendelijke groet,Jan Talsmajan.talsma@upcmail.nl