Hej David og jer andre

Hm, disse mails med masser af versaler har det med at ende i Spam-mappen, i
hvert fald i min Gmail. Godt at jeg næsten dagligt tjekker den.

Tak for forslagene. Jeg har dog nogle forslag til justeringer.

1) Der er i hvert fald nogle koloner (:) i de sidste fire, som skal være
punktummer for konsekvens (og måske også for ikke at give
syntaksproblemer). Kolonerne opstod nok fordi du holdt skiftetasten nede
for at skrive med store bogstaver. :-)

FORECAST.ETS.PI.ADD -> PROGNOSE.ETS.PI.ADDER
FORECAST.ETS.PI.MULT -> PROGNOSE.ETS.PI.MULT
FORECAST.ETS.STAT.ADD -> PROGNOSE.ETS.STAT.ADDER
FORECAST.ETS.STAT.MULT -> PROGNOSE.ETS.STAT.MULT

2) Desuden forstår jeg ikke stjernerne (*) efter "ADD" og "SEASONALITY"?
Hvad indikerer de?

3) Jeg har selv tidligere tænkt over disse oversættelser af
funktionsnavnene, men jeg gik lidt i stå, da jeg tænkte at vi bør have en
eller anden overordnet konsekvens. Jeg har dog ikke rigtig kunnet finde en.

Med konsekvens mener jeg for eksempel at "ADD" altid bliver oversat til det
samme (ADD eller ADDER), og "MULT" altid bliver oversat til det samme
(MULT, MULTI eller MULTIPLICER).

Hvad er reglen i dette tilfælde? På engelsk synes den at være "begræns til
højst fire bogstaver" eller "medtag kun første stavelse", men hvis vi
oversætter ADD til ADDER (altså ikke forkorter) men MULT til MULT (altså
forkorter) bliver den danske regel uklar og måske inkonsekvent. Eller har
jeg overset noget?

Hvis man ser på de tidligere danske oversættelser af funktionsnavnene [1]
kan jeg heller ikke dér rigtig finde nogen konsekvens; nogle gange skriver
vi fuldt ud, andre gange forkorter vi, selv om der på engelsk i begge
situationer blev forkortet. Måske der bare ikke rigtig er nogen konsekvens?

[1]:
https://translations.documentfoundation.org/da/libo_ui/export-view/?search=core_resource.src&sfields=source&sfields=target&sfields=notes&sfields=locations&soptions=exact

Jeg tænker dog, at vi for at være konsekvente i dette tilfælde skal enten
forkorte eller skrive fuldt ud. Altså enten

FORECAST.ETS.PI.ADD -> PROGNOSE.ETS.PI.ADD
FORECAST.ETS.PI.MULT -> PROGNOSE.ETS.PI.MULT
FORECAST.ETS.STAT.ADD -> PROGNOSE.ETS.STAT.ADD
FORECAST.ETS.STAT.MULT -> PROGNOSE.ETS.STAT.MULT

eller

FORECAST.ETS.PI.ADD -> PROGNOSE.ETS.PI.ADDER
FORECAST.ETS.PI.MULT -> PROGNOSE.ETS.PI.MULTIPLICER
FORECAST.ETS.STAT.ADD -> PROGNOSE.ETS.STAT.ADDER
FORECAST.ETS.STAT.MULT -> PROGNOSE.ETS.STAT.MULTIPLICER

Vi har jo ikke tidligere holdt os tilbage med lange oversættelser, fx
SANDSYNLIGHED som oversættelse af PROB. Dette er dog som sagt ikke
gennemført konsekvent; nogle gange har vi forkortet.

Selv hælder jeg til at skrive fuldt ud i dette tilfælde (sidste sæt, ADDER
og MULTIPLICER). Den forkortede version kan jeg lidt mindre lide, men den
ville dog være okay for mig, bare den er konsekvent (altså at vi forkorter
begge, ADD og MULT).

Jesper

Programmøren skriver:
"With Excel 2016, 5 new functions have been added:
FORECAST.LINEAR
FORECAST.ETS
FORECAST.ETS.CONFINT
FORECAST.ETS.SEASONALITY
FORECAST.ETS.STAT"

Senere skriver han:
"Further studies of publications and literature about Triple
Exponential Smoothing (AKA Holt-Winters method)
shows that there are 2 methods, depending on the seasonal influences.
If the seasonal influence is absolute (e.g. in July 10 extra icecreams
are sold), the additive method is used,
if the seasonal influence is relative (e.g. in July 10% extra
icecreams are sold), the multiplicative method is used.

For the additive there is a generally accepted method to calculate
prediction intervals, often -but incorrectly- called
confidence intervals. As the interval is calculated for predicted
values, not for actual observations, it is not possible
to calculate a proper confidence interval.
For the multiplicative method I haven't found a method that is recommended
yet.

Excel 2016 uses the additive method.
I intend to add both methods to Calc."

Endnu senere skriver han:
"Note that  Excel uses slightly different function names because Excel
only supports 1 method (additive) whereas
Calc supports both additive and multiplicative methods with triple
exponential smoothing. Also, The Excel FORECAST.ETS.SEASONALITY
is not really necessary as a separate function in Calc (though it is
available) because this value can be returned from the
FORECAST.ETS.STAT.ADD/MULT functions in Calc."

Jeg synes ikke det er nemt at se hvad der svarer til hvad, og hvordan skal
det så oversættes? Mine forslag er:

FORECAST.ETS.ADD* -> PROGNOSE.ETS.ADDER
FORECAST.ETS.MULT -> PROGNOSE:ETS:MULT
FORECAST.ETS.SEASONALITY* -> PROGNOSE.ETS.SÆSONBET

Venligst
David Lamhauge

--
Listens arkiv er tilgængelig på