Dag Joop,
Jouw opmerking verbaast me zeer. Als LibO een vork is van OOo en wil laten
zien dat die beter is, dan ga je toch na of bugs van OOo van voor het vorken
in LibO zijn verholpen, dunkt me. Dan werk je, nadat je een en ander op de
rails hebt toch eerst die bugs weg. Dit is niet echt vriendelijk naar de mensen
die voorheen de bugs gemeld hebben. Bij het vorken neem je ook de
historie mee. Amateuristisch denken en niet professioneel naar je
gebruikers.

Wellicht heb ik me niet goed uitgedrukt; bij het verhelpen van bugs in Libreoffice wordt gekeken
naar bug-databases van Libreoffice, OpenOffice.org, Ubuntu, Redhat, SUSE, Debian, etc..
Omdat er inmiddels grote verschillen zijn tussen OOo en LO onder de motorkap, is het aantal
bugmeldingen voor OOo dat niet meer van toepassing is op LO steeds groter. Als een bug in OOo wordt
opgelost, verandert de bugstatus bij OOo. Voor mensen die aan LO werken is dit moeilijk te volgen,
ook omdat als een bug in de OOo-bug-database in LO wordt opgelost, dit niet in de status van de
OOo-bug kan worden aangegeven. Qua codebase zijn het twee verschillende programma's (sinds de start
van LO zijn er ruim 50 000 code aanpassingen doorgevoerd, varierend van 1 tot duizenden regels per
aanpassing).
LO heeft sinds versie 4 een geheel herziene reg.expr. afhandeling; gevolg is dat bugmeldingen in
OOo over reg.expr. niet meer meegenomen worden.
En dat maakt het extra interessant om toch een bug aan te maken bij LO, dan kan de nieuwe
reg.exp.-afhandeling verder verbeterd worden.

Ik heb versie 4 nog niet durven installeren omdat er, zo lees ik ook vandaag
nog op dit forum, nog steeds problemen zijn met het
overzetten/meenemen van de eigen instellingen. Dat dit in derde update
nog niet verholpen is, is geen reclame voor LibO (dat ik op diverse pc's van
klanten heb geïnstalleerd). Blijf uitzien dat de ik hoor dat update zonder
problemen kan.
Ik houdt LO bij op een ruim 50 machines, in versies varierend van 3.4 tot 4.1(ontwikkelversie).
Over versie 4.0.3 ben ik erg enthousiast en hoor ik positieve berichten van gebruikers, met name
over uitwisselbaarheid met MS Office/ MS Visio en nieuwe, prettige, functionaliteiten.
Het upgraden van een machine van versie 3 naar 4 kost me minder tijd/inspanning van een upgrade van
bijvoorbeeld MS Outlook. Ik moet ook minder instellingen handmatig goedzetten. Het desgewenst
overnemen van de oude gebruikersinstellingen gaat met een 1-regelig scriptje; gebruikers merken er
niets van.
Samenvattend: ik beveel versie 4.0.3 van harte aan, zowel voor thuis als voor zakelijk gebruik.

Winfried