Hallo Leo Ik heb me aangemeld voor de discussie lijst, maar zie niet hoe ik me voor kan stellen.Hoe
nu verder? Groeten, Kees
 Date: Tue, 21 Jun 2011 22:19:02 +0200
From: leo.moons@telenet.be
To: kees538@hotmail.com
CC: documentatie@nl.openoffice.org; discuss@nl.libreoffice.org
Subject: Re: [nl-documentatie] Re: Writer Gids

    Hallo Kees,

          Bedankt voor je aanbod, je hulp is meer dan welkom.

          Vooreerst nog even een vraag: wil je meewerken aan de
          documentatie voor OpenOffice.org of LibreOffice?

          Even de situatie schetsen, zodat je een weloverwogen keuze
          kunt maken: OpenOffice.org is ontstaan uit StarOffice en dan
          voornamelijk verder ontwikkeld door Sun Microsystems. In 2009
          werd Sun overgenomen door Oracle, die de ontwikkeling verder
          ondersteunde, echter soms in een richting tegen de wens van de
          gebruikersgemeenschap.

          In oktober 2010 zag The Document Foundation het levenslicht
          onder impuls van de gebruikersgemeenschap en gaf de software
          vrij met een nieuw jasje: LibreOffice (dit kan perfect met
          open bron software). Stilaan gaat LibreOffice zijn eigen weg
          en zal dus steeds meer gaan verschillen van OOo. Wat het
          verhaal nog complexer maakt is dat Oracle OOo overgedragen
          heeft aan de Apache Foundation, wat de verre toekomst van OOo
          wel waarschijnlijk zekerder maakt, maar de nabije toekomst is
          toch nog mistig.

          Ondertussen gaat LibreOffice als sneltrein er van door en
          volgen vele versies elkaar op, mede door de hulp van een grote
          schare van enthousiaste ontwikkelaars en andere medewerkers.

          Wat de documentatie betreft staat het als volgt:

          OOo heeft een volledige Inleidende Gids voor versie 3.3 klaar,
          maar deze moet nog volledig nagelezen worden. Dit is het puike
          werk van Dick Groskamp, maar zoals ik nu zie is hij de enige
          die hieraan werkt;

          Het LibO docu-team bestaat momenteel uit een 5-tal medewerkers
          (waaronder ikzelf) en de hoofdstukken van de Handleiding voor
          beginners staan in verschillende stadia van ontwikkeling, ten
          dele daar de vertalers ook actief zijn in andere
          vertaalopdrachten.

          Aan jou de keuze en zoals reeds geschreven: je bent meer dan
          welkom met welke bijdrage dan ook. Afhankelijk van je
          antwoord, zal ik je in de ene of andere richting begeleiden.

          Als je besluit om mee te werken aan de documentatie van LibO,
          zou ik het fijn vinden als je jezelf even voorstelt op de
          discussie lijst van nl.LibreOffice.org en ook inschrijft op
          deze lijst

    Mailinglijsten:
    discuss@nl.libreoffice.org.
    U dient zich eerst aan te melden voordat u een mail stuurt met uw
    vragen. Dit doet u door een leeg bericht te sturen (zonder
    onderwerp, zonder tekst) naar discuss+subscribe@nl.libreoffice.org.
    Verdere instructies zullen meteen in uw Postvak IN verschijnen
    (indien niet, neem een kijkje bij 'spam').

    Heb je nog vragen, dan lees ik ze graag.