Hej Esben.

Din mail var havnet i spam, så jeg så den ikke før nu. Googles veje er
uransagelige.

Godt du fandt flere ord. Og jep, de fundne ord skal ikke "rettes", også
selv om jeg vægres noget ved at skulle acceptere imperie og mysterie. Men
det skyldes jo bare min alder – jeg er så gammel at jeg gik i gymnasium!

Og godt spørgsmål med ordene i parentes. Jeg forstår jo godt intentionen
med at de er der, men samtidig ville jeg blive noget misfornøjet over at
det automatisk blev "rettet", mens jeg sad og skrev om hivs intension i
normalbefolkningen (altså hvad almindelige folk begrebsmæssigt mener, når
de taler om den virus, der kan føre til aids), for så ville LibreOffice jo
introducere to meningsforstyrrende stavefejl, som ikke var der i forvejen.
Altså lige som stavekontroldene, som render rundt og introducerer
stavefejl, og som jeg tror er medvirkende til at folk lærer at stave
forkert. Fx når troldene insisterer på at dele ellers korrekt sammensatte
ord – fordi de kom til verden i USA, hvor de næsten ikke har den slags.

Så personligt er jeg ikke meget for at sætte den danske autokorrekturtrold
til at "rette" ord, der faktisk kan være helt rigtigt stavet. Jeg tænker vi
skal nøjes med at rette alle de mange, mange ord, som mæd sikkrhed er
forskert skreved. Jeg kan altså ikke lide at rette noget korrekt til noget
forkert, også selv om det sjældent vil ske.

Det ville være fint om stavekontrollen kunne foreslå ændringer til ord, som
*kan* være stavet rigtigt, men som sjældent er det – altså gibs, hivs,
intension osv. Men jeg tror ikke den kan det. Det kunne være fint om den
kom i troldeskole og lærte lidt flere kunster på det område.

Mvh.
Jesper