Hej Leif
Jeg har hurtigt kigget lidt gamle mails igennem, uden at finde noget reelt!
Finn lavede nogle tests i 2007, hvor han sammenlignede med DSDO. Han kommer med en beskrivelse af
testens rammer og referer til nogle dokumenter med makroer m.m. på hans hjemmeside. Hjemmesiden
findes dog ikke mere og er ikke at finde på web.archive.org. Tror også at du Leif lavede en enkelt
test. Men gældende for begges tests er jeg kun her set resultater og ingen testdata.

MS Office XP er den nyeste udgave jeg har liggende, så den ville ikke give et retvisende billede.
For øvrigt er det OpenOffice.org 2.0 der er installeret på samme maskine!
Udfordringen med sådanne test er også at gøre dem neutrale. Her er f.eks. en sætning som
stavekontrollen i Word XP ikke er så glad for:
 "Hivsmittettransperson gav eneundervisning i kokkerering af pekingand medostekiks som topping."Ja,
Stavekontrolden 2.3 har da også 3 ikke genkendte ord, men når Stavekontrolden 2.4 udgives vil alle
ordene være genkendt, da testordene er fundet blandt de ord jeg har behandlet i år.
Jeg har ca. 1 MB testdata liggende, som jeg bruger til at tracke fejl og teste hver ny udgivelse
med. Men da denne data specifik indeholder kendte fejl og 100 % rigtige ordklasser fra
Stavekontrolden, er disse data ikke neutrale.
Dengang Finn testede fandt han en tilfældig tekst på ca. 200 ord, men i dag vil det nok være for
lidt, og derved bliver det hurtig en større omgang. Hvis testen skal automationers har MS Office da
en API der giver mulighed for at teste brugeroplevelsen omkring stavekontrolleringen?
Med venlig hilsen
Esben Aaberg