De HP1020 laat op het scherm zien hoe de afgedrukte stapel opnieuw in de
printer gelegd moet worden. En dan op de knop Doorgaan gedrukt moet worden.
Nooit problemen mee gehad...n
Maar ik heb in "users libreoffice" het allemaal al uitvoerig beschreven...
Nog leuker wordt het als je van A0-vellen boekjes moet drukken! Het snijden
van A0 naar A4 is precisie-werk! Maar de drukkers beschikken over zeer
geavanceerde software om met zo min mogelijk verlies A0-vellen te
verwerken! Zelfs worden meerdere opdrachten gemixed en automatisch
"vergaard" naar de bind/plak-machine. Zelfs kleine drukkerijen met een paar
offset-persen werken volautomatisch! Ze stoppen een PDF-bestand erin,
bepalen de oplage en de rest gaat vanzelf en zeer zuinig. Dit pakket
software wordt per drukkerij verkocht en aangepast op jaarabonnement.
Nog een detail: als je brochures drukt zal vaak de bladspiegel iets ruimer
van de rug van de brochure moeten liggen. Ook dat is in de professionele
software opgenomen!
Ander detail: drukkerijen met één pers moeten de uitvoer omrijden naar de
invoer om de achterzijde te bedrukken; met twee persen gaat de tweede pers
gelijk door met het drukken van de andere kant.
Enfin, de complete stream van een drukkerij lijkt wel op een stream van een
chemische fabriek. Het wordt volledig optimaal geregeld.
Ik heb daar altijd met veel plezier aan gewerkt!