Dag Willem,

De ondersteuning naar Linux (Ubuntu) doen we in Deurne.
Zie http://sswd.nl/thema.html onderaan van deze pagina.
We doen dit voor leden van SSWD.
Maar ik weet bij het HCC waar ik de laatste keer heb mee geholpen met XP's overzetten naar Linux Mint zijn ze van plan dit ergens in april nog eens te doen. Iedereen was daar welkom in de laatste bijeenkomst.
De mint versie is een lichtere versie dan Ubuntu.
Persoonlijk spreekt me de Ubuntu meer aan ik gebruik het al rond de 6 jaar met tevredenheid. Ik kan deze site https://sites.google.com/site/computertip/ van harte aanbevelen en als je deze bezoekt klik dan ook even op de reclames dan steun je Piet die deze site heeft opgezet.
Je hebt voor de installatie een opstart schijf nodig.
Die kun je hier http://www.ubuntu-nl.org/download downloaden.
Je krijgt dan een ISO bestand waarvoor een DVD nodig hebt.
Deze moet je als een image branden daarvoor kun je Infra Recorder voor gebruiken http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/InfraRecorder%20cd%20en%20dvd%20brander

PC opstarten vanaf de DVD speler, kies voor proberen (dan blijft alles nog op je pc staan) hiermee kun je uitproberen of je wireless het doet, mogelijk je printer en geluid controleren. Daarna kun je besluiten of je wil installeren.

Ubuntu is het veiligste besturings-programma zie http://webwereld.nl/beveiliging/81036-britse-geheime-dienst-ubuntu is het veiligst volgens de Britse geheime dienst.

Succes en groeten Theo