Dag allen,

Kees Kriek wrote on 19/04/2020 10:48:
Henk Schreef:
Hallo Ad, (Kees en Leo)

Met betrekking tot de frames. LibreOffice is constant onderhevig aan
wijzigingen die door vrijwilligers (“amateurs”) worden verwerkt vanuit de
Engelse gebruikersinterface en daardoor komen dan verklaarbare en
onverklaarbare wijzigingen in de Nederlandse interface.

:) Het valt me ook op (de enkele keer dat ik wat doe..), dat het erg
lastig is om bij het vertalen (in Weblate) altijd goed te weten waarmee
je bezig bent en goed de verbinding te kunnen maken met de bestaande
vertalingen. Dat geeft, zoals Henk schrijft, soms bijzondere uitkomsten :)

Zou het een idee zijn om eens een (virtuele) bijeenkomst te houden,
ervaringen en tips uitwisselen? Misschien leentje-buur spelen bij andere
taalprojecten?

Dat is mogelijk het geval bij de Frames. Waar in LO 6.0 met Invoegen >
Frame > Frame het dialoogvenster Frames werd geopend, is dat in LO 6.4.
Invoegen > Kader > Frame geworden (zie afbeelding Frame 1).

Dit pad is in Writer, denk ik?

In het dialoogvenster Frames is ook de tekst “Tekstverloop volgen”
gewijzigd in “Binnen de tekstgrenzen houden” (zie ook de rood omlijnde
gedeelten in afbeelding Frame 2).

Lijkt me een positieve verandering. Maar hou er rekening mee, dat
'tekstverloop volgen' op veel plaatsen in UI en Help wordt gebruikt..
En al heel lang :)

                @Kees

Wil jij bezien of beide wijzigingen mogelijk teruggedraaid moeten worden of
blijven (gevolg aanpassing van de Handleiding).

De 2e alinea van Frames invoegen heeft het over punten op het tabblad
Omloop, die aangepast zouden moeten/kunnen worden. Maar vanaf LO 4.x staan
in Omloop geen punten meer maar cm’s. Hoe en/of de punten omgerekend kunnen
worden in cm’s weet ik niet. Misschien dat Kees of Leo daar een
oplossing/wijziging voor weten.

Je kunt het laten omrekenen (..)
Je kunt de maateenheid instellen in Extra > Opties > (Writer/Calc/Draw)
Algemeen ..

Groetjes, Henk.
Reactie van Kees

Ik heb Invoegen > Kader > Frame terug gewijzigd in Invoegen > Frame >
Frame, omdat dit een onnodige wijziging is en alleen maar verwarring geeft.
Dit zal met een volgende update aangepast zijn.

Beter!

De wijziging van “Tekstverloop volgen” naar “Binnen de tekstgrenzen houden”
is een bewuste aanpassing in de software. M.i. dekt dit de lading beter en
zou ik het zo laten.
Maar ik wil graag van de anderen horen of ze het daarmee eens zijn.

Eens. Zie echter mijn voorstaande opmerking!

groetjes,

Cor Nouws
GPD key ID: 0xB13480A6 - 591A 30A7 36A0 CE3C 3D28  A038 E49D 7365 B134 80A6
- vrijwilliger https://nl.libreoffice.org
- volunteer https://www.libreoffice.org
- Member Board The Document Foundation
- http://www.nouenoff.nl / https://www.mijncloudoffice.nl