Hej Jan

Jeg har været ved at opdatere taggeren, så disse 4 ordklasser nu også er dækket:

adv    adverbium    biord
int    interjektion    udråbsord

kon    konjunktion    bindeord
ono    onomatopoietikon    lydord

Hvis du er interesseret i den opdaterede fil, så sig til! Dog vil jeg
anbefale at den første regel du laver ikke er afhængig af taggeren, for
at holde kompleksiteten nede i indlæringsfasen.

Jeg har en lille opgave jeg vil høre om du var interesseret i at løse!

Vi skal have opmærket pronomen (stedord) til taggeren!

Nedenfor finder du beskrivelse af de elementer jeg tro du skal bruge for at komme i gang.

Det jeg/vi har behov for er en fil med
ordet<tabulator>opslagsordet<tabulator>tagsene:med:kolon:separator.

Er det en opgave du har lyst til at løse?

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

Her er de pronominer jeg har forsøgt at opmærke, som i dag er en del af taggeren (Jeg kan sende
filen, da formateringen bliver ødelaget af e-mailen):

jeg    jeg    pron:sin:nom
mig
 jeg    pron:sin:akk
du    du    pron:sin:nom
dig    du    pron:sin:akk
han    ham    pron:sin:nom
ham    ham    pron:sin:akk
hans    ham    pron:sin:gen
hun    hun    pron:sin:nom
hende    hun    pron:sin:akk
hendes    hun    pron:sin:gen
vi    vi    pron:plu:nom
os    vi    pron:plu:akk
vores    vi    pron:plu:gen
I    I    pron:plu:nom
jer    I    pron:plu:akk
jeres    I    pron:plu:gen
de    de    pron:plu:nom
dem
 de    pron:plu:akk
deres    de    pron:plu:gen
sig    sig    pron:plu:akk

Her er beskrivelsen af hvordan de skal mærkes op, husk at sætte
spørgsmålstegn ved alt, da jeg er lidt usikker på om jeg har forstået
dette korrekt og hvilket tags der giver mening!

Udsnit fra filen i languagetool-standalone:
/LanguageTool-2.1/org/languagetool/resource/da/danish_tags.txt

Pronomen: -ikke implementeret

pron    pronomen    stedord

sin    singularis    ental
plu    pluralis    flertal

*1per       1. person       ━┓
*2per       2. person       ━╋━ Er ikke med i opmærkningen
*3perm    3. person m? ━┫
*3perf      3. person f?   ━┫
*3pern     3. person n?  ━┛

nom    nominativ    grundled    grundledsfald, nævnefald
akk    akkusativ    genstandsled
 afhængighedsfald, genstandsfald
*dat    dativ        (findes ikke på dansk - kun i fastgroede udtryk)
gen    genitiv     ejefald     tillægsfald

*) Tags marked with * are not in the tagger.

Her er et træk fra vores database med de ord der er markeret som værende pronomen:

|55|vi|vi, os, vores|
|55|somme|somme, sommes|NULL
|55|sin|sin, sit, sine, sines|NULL
|55|sig|sig|NULL
|55|selv|selv|NULL
|55|nogenting|nogenting, nogentings|NULL
|55|nogensomhelst|nogensomhelst,
 nogensomhelsts|NULL
> [...]
|55|hverandre|hverandre, hverandres|NULL
|55|hver|hver, hvers, hvert, hverts|NULL
|55|hvem|hvem, hvis|NULL
|55|hvad|hvad|NULL
|55|hun|hun, hende, hendes|NULL
|55|hinanden|hinanden, hinandens|NULL
|55|hin|hin, hins, hint, hints, hine, hines|NULL
|55|han|han, ham, hans|NULL
|55|enhver|enhver, enhvers, ethvert, ethverts|NULL
|55|en|en, ens, et, ets|NULL
|55|du|du, dig|NULL
|55|din|din, dit, dine, dines|NULL
|55|det|det|NULL
|55|denne|denne, dennes, dette, dettes, disse, disses|NULL
 deres|
|55|begge|begge, begges|NULL
|55|anden|anden, andens, andet, andets, andre, andres|NULL
|55|alting|alting, altings|NULL
|55|allerhøjstsamme|allerhøjstsamme, allerhøjstsammes|NULL
|55|vor|vor, vort, vore|NULL
|55|allesammen| |

Her ud over er der et jeg er i tvivl om "al" RO siger adj, DSL siger pronomen.

http://www.dsn.dk/dsn.dk?retskriv=al

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=al,2&query=al
--
Send en e-mail til stavekontrol+help@da.libreoffice.org for instruktioner om hvordan du ophæver dit