Hej Henrik og andre med interesse for grammatikreglerne i LanguageTool

I forbindelse med at jeg skulle finde lidt info om grammatik reglerne til Jan, faldt jeg over flere
ting, som vi i fællesskabet skal have fundet metoder til håndtere, samt nogle spørgsmål.

Henrik# Du har valgt at splittet reglen "Ordgentagelse" op i  6 regler! For mig ser det ud til af
være en meget dyr løsning uden en reel gevinst, samt at det tilføjer en del kompleksitet i
vedligeholdelsen. Kan du uddybe hvad din bevæg grund har været for dette?

Alle# Med kun 2-3 udvikler, kan jeg allerede nu se, at det vil blive besværlig at se, hvorfor
reglerne er bygget som de er. Vi skal have fundet en metode til at holde styr på indholdet i reglen
og hvem der har lavet og rettet reglen.

Henrik/Alle# Hvem er siden https://wiki.documentfoundation.org/DA/LanguageTool/Regler lavet for? Er
det brugerne, udviklerne eller begge?
Et eksempel https://wiki.documentfoundation.org/DA/LanguageTool/Regler#Ordgentagelse her beskrives
hvornår reglen ikke udløses, men brugerne får først linket når reglen er udløst.
Skal vi vælge at først have en beskrivelse til brugeren, og så hvis der er behov en til udviklerne?
Eller bliver det  for uoverskuelig for brugerne, hvis der er en forklaring på over ½ af de ca. 54
undtagelser der er i den regel jeg referere til her?

Alle# Vi skal have gennemgået reglerne, for allerede nu er der regler der er blevet forældet. Både
om bord og ombord er med i Retskrivningsordbogen 2012, jeg tro der var en mere jeg så men der
smuttet for mig.

Alle# Vi skal nok passe på med at have ufuldstændige regler stående i grammar.xml. Der er en
tendens til at de bliver stående.

Alle# Vi skal have lavet et sted til ideer til regler. Så andre kan lave de regler man ikke lige
selv får lavet eller ikke kan gennemskue hvordan skal laves. Det kunne evt. være en tråd på
oooforum'et eller en Wiki-side.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg
--