Den 15 mars 2013 19:19 skrev Jan Öhman <Jan_Ohman@glocalnet.net>:
Tack!
"Passa" - på svenska verkar vara en kraftfull instruktion. Ska titta mer på
den.
Andra spännande instruktioner är =ÄREJTEXT(A1) eller = VÄRDETYP(A1)
( I manualen tycker jag syntaxen skulle vara =VÄRDETYP(C2) inte =TYP(C2) )
Men dessa kan inte hantera "blanksteg" som jag vill.

Har suttit en stund och "fipplat" med en del formler och kom fram till
följande skulle kunna vara en lösning (inte så enkelt tycker jag)
Vi utgår från 2 celler. I detta fall E41 med siffror (antal) som önskemål
och F41 som enhet [st].

En möjlig villkorlig formatering av E41 skulle då vara, som fungerar ganska
bra.
OM(E41<>"";ÄRFEL(  PASSA(" *[0-9 ]* *";E41:E41;0) );falskt()) (den ger Svart
Fet Text med Röd bakgrund).

F41 skulle då få den villkorliga formateringen .:
OM(E41<>"";ÄRFEL(  PASSA(" *[0-9 ]* *";E41:E41;0) );falskt())   (den ger
Svart Fet Text med Röd bakgrund).
och
ICKE(OCH(OM(E41<>"";TRUE();FALSE());ÄREJTEXT(E41))) (den skulle ge vit text
på vit bakgrund - (eller osynlig text.)

Här är ett bra exempel på när man använder $-tecknet i referenser:
OM($E41<>"";ÄRFEL(  PASSA(" *[0-9 ]* *";$E41:$E41;0) );falskt())
Nu kan du bara kopiera från en kolumn till en annan utan att E blir
något annat än just E. Bara ett litet tips. $-tecknet ”låser” det som
står omedelbart efter vid kopiering av celler och cellområden.

Detta hanterar "antal" (Heltal) ganska bra.
Det finns dock undantag. (men jag vet inte hur ofta dessa inträffar).
Om jag förstått rätt är det svårt att förenkla dessa funktioner?
Det är ju inte så mycket att förenkla, så att säga.

//Jan

Tänkte försöka skriva om sökkriterierna i PASSA så även talen 9,90 och 9.90
skulle fungera.

Har sökt i manualen för att kunna tolka formatet på "PASSA", men inte
lyckats.
Var hittar jag hur man skriver "sökkriterier" eller reguljära uttryck för
"PASSA"?

Det mesta är detsamma som reguljära uttryck för sök/ersätt, så sök
bara på ”reguljära uttryck” i den vanliga hjälpen så ska du hitta det.

//Jan