Hej Jan

Får ursäkta om jag håller mig kort men jag har lite ont om tid. ;)

En mall har fördelen att om användaren väljer att dubbelklicka på mallen i utforskaren (eller motsvarande) så skapas ett nytt dokument baserad på mallen. Det händer även lite andra saker när ett dokument skapas från en mall. Du kan exempelvis se till att en dialog visas när dokumentet skapas från en mall men som inte visas när dokumentet sedan öppnas.

Internt så är en mall i princip samma sak som ett dokument men med en annan filändelse.

När man arbetar med mallar i ett företag så lägger man ofta upp en mapp på en serverplats där man placerar företagets mallar. Man kan sedan säga åt LibreOffice att på den platsen finns företagets mallar, då kommer alla åt samma mallar från den inbyggda mallhanteraren. Förslagsvis så har bara ett par användare på företaget skrivrättigheter till mallmappen så att mallarna kan ändras hur som helst.

När det kommer till filformatet som hade ändrats så beror det sannolikt på att användaren har ändrat filens namn i utforskaren och "råkat" skriva över filändelsen, inifrån programmet bör filändelsen ges automatiskt. Filen går normalt sett fortfarande att öppna inifrån LibreOffice trots att den har fel filändelse.

Med vänlig hälsning
Niklas Johansson