Hej Jan

Hinner inte skriva ett svar på varje fråga utan försöker ge ett allmänt svar istället. När det
kommer till var av programmeringsspråk för LibreOffice så rekommenderar jag personligen att du
startar med Basic, andra kommer säkert ha andra synpunkter. Fördelen med Basic är att du har en
inbyggd IDE där du enkelt kan felsöka dina makron när något blir fel (ja något kommer sannolikt att
bli fel någon gång.;) ). En annan fördel är att det tillsammans med Java är det mest dokumenterade
språket för att programmera LibreOffice/OpenOffice. Så gott som allt du programmerar i LibreOffice
Basic kommer att fungera i OpenOffice och tvärt om.

Sätter du igång med Basic så har jag enklare att hjälpa dig när du får problem. ;)

Hur som helst. Det finns API:er för att läsa textfiler inbyggt i LibreOffice därifrån kan plocka ut
värdena och slutligen lägga in det  i kalkylarket samt formatera det precis hur du vill.

Hur bråttom har du att få det hela färdigt?

Ett tips är att börja med att läsa på hur du lägger in information i en cell.

Ta sedan reda på hur du tilldelar en cell en formatmall. Det är mycket lättare att ställa in ett
cellformat än att via programmering formatera varje enskild egenskap cellen ska ha. Ibland kommer
du att behöva detta också.

Mer detaljer kommer senare, försök att inte bita av mer än du kan tugga. En påminnelse jag ofta
försöker ge mig själv. ;)

/Niklas