Hej Jan

Jag ser att du fått en hel del svar. :) Tänkte fylla på med lite fler. ;)

När det kommer till villkorlig formatering så har det nyligen hittats och fixats en bugg som kanske/kanske inte påverkar ditt dokument. Har vi tur kommer ändringen in i 3.6.2 annars 3.6.3.
http://lists.freedesktop.org/archives/libreoffice/2012-September/038536.html

Tänkte även snabbt nämna att de makron du sett är exporterade makron från en Excel-fil (vilket syns på den första raden). Se makron som finns innehåller ingen egentlig kod utan bara en kommentar (rader som börjar med Rem är kommentarer). Därav kan du med gott samvete ta bort dessa om du vill.

När det kommer till de Villkorliga formateringarna som du är lite orolig för så är det svårt att säga så mycket utan att se filen där problemet finns. Det som går att säga är att cellen som du använder för att avgöra den villkorliga formateringen inte finns. Detta kan exempelvis uppstå när du kopierar en villkorlig formatering typ Körlista.A1=0. Säg att du kopierar denna nedåt en cell så kommer villkoret vara A2=0 (precis på samma sätt som när du arbetar med formler). Vill du alltid att det ska jämföras med A1 så måste du skriva Körlista.$A$1=0.

En annan fråga jag såg var ifall du behöver ange namnet på fliken, tumregeln är att om du refererar en cell i samma flik kan du utelämna flikens namn. I vissa fall kan det dock finnas en poäng i att ange flikens namn även om det är samma flik. Jämför med vanliga formler ifall du vill åt ett tal i en annan flik så måste fliknamnet anges annars refereras cellen i den aktuella fliken. Tabell1.A1 är med andra ord inte samma sak som A1 om du inte står i Tabell1.

Hoppas inte svaren blev allt för röriga.

Med vänlig hälsning
Niklas Johansson