Den 2 september 2012 18:20 skrev Niklas Johansson <sleeping.pillow@gmail.com
:

Ny uppdatering, det står ganska klart att det inte kommer att bli ett
officiellt forum än på ett tag (om någonsin). Frågan som återstår är vad
använder vi istället? Duger detta forum:
http://en.libreofficeforum.**org/<http://en.libreofficeforum.org/>
?

Jag är personligen inte särskilt hemma i "forumvärlden" så jag har lite
svårt att utvärdera våra alternativ. Allt jag kan säga är att sätta upp ett
forum från grunden är inte jag rätt man för. Däremot skulle jag nog kunna
sparka igång en svensk variant av ovanstående forum.

Om ni inte tycker ovanstående forum är det vi söker efter så välkomnar jag
förslag på annan plattform. Tänk på att vi kommer troligen inte kunna hosta
forumet direkt på LibreOffice server utan kommer att få länka in forumet
till hemsidan. Se exempelvis:
- da.libreoffice.org (klicka på fliken Support)
- http://no.libreoffice.org/**brukerstotte/<http://no.libreoffice.org/brukerstotte/>(klicka på
Norsk forum i menyn till vänster)

Med vänlig hälsning
Niklas Johansson

Hej igen!

Som jag ser det finns det tre alternativ:
1. Vänta på ett officiellt forum vilket inte verkar hända.
2. Hyra in oss på ett befintligt forum, t.ex något Linuxforum. Fördelen är
att vi får infrastruktur, moderatorer med mera. Nackdelen är att det blir
urvattnat och forumet som helhet blir inte inriktat på LibO.
3. Starta ett inofficiellt forum. Det betyder mer arbete, men vi styr oss
själva.

Jag tycker alternativ 3 är bäst. Då kommer vi igång och det är ett stort
steg framåt för LibO i Sverige. Inte heller jag har kompetens att bygga ett
forum från grund, men jag tycker forumet Niklas länkar till duger gott. Där
verkar finnas en färdig mall som inte bör vara alltför svår att översätta
till svenska. När det är gjort behövs frivilliga som svarar på frågor och
några som modererar och rensar spam. Jag tror inte detta arbete blir
alltför betungande.

Jag tycker vi ska se det som ett experiment. Blir det för mycket arbete och
för svagt intresse är det inga större problem att ta bort forumet. Blir
intresset stort får vi starkare argument för att starta ett officiellt
forum.

Vänliga Hälsningar
Påvel