Johnny Rosenberg skrev 2012-03-25 15:47:
Den 25 mars 2012 14:13 skrev Niklas Johansson<sleeping.pillow@gmail.com>:
Med vänlig hälsning
Niklas Johansson

Johnny Rosenberg skrev 2012-03-18 01:17:

”LibreOffice är ett öppen källkods-projekt, och du kan därför ladda
ner källkoden och bygga ditt eget installationsprogram.”:
Går det att avstava ordet ”installationsprogram”, så att inte
mellanrummet mellan orden på andra raden blir så stort? Eller går att
lösa det på annat sätt?
Jag vet att jag svarat på detta tidigare men då hade jag fortfarande inte
sett hur det såg ut i Ubuntu och förstår helt klart din kritik. Men som jag
sade senast så tror jag inte att det finns något bra sett som vi kan fixa
detta på. Tyvärr
Märkligt att det skulle ha med operativsystemet att göra och inte
webbläsaren. Jag använder Opera, vilket jag inte tror att så många
Ubuntuanvändare gör, så det måste väl vara en fråga om teckensnitt då,
antar jag. Inget som kan åtgärdas i sidan då, antar jag.
När det kommer till nedladdningssidan så är som jag tidigare nämnt hela sidan genererad från ett skript. Detta gör att det enda vi utan en större ansträngning kan ändra på är texterna som står där. Att ändra dom tar dessutom en hel del tid. Jag vet inte säkert om det bara har med teckensnittet att göra. Du kan ju göra en del inställningar av storleken på teckensnitt i både webbläsaren och operativsystemet. Hur som utseendet på LibreOffice hemsida i Ubuntu skiljer sig en aning från andra operativsystem ex. openSUSE, Windows och Mac. Exakt vilken inställning som skiljer vet jag dock inte.
En annan sak jag tänkte på, men som jag inte tror att vi kan göra
något åt, är att den föreslår att jag ska hämta hem RPM-filer fast jag
använder Ubuntu, som hellre vill ha DEB-filer. ”LibreOffice Linux -
rpm (x86), version 3.5.1, Svenska. Inte den version du söker? Byt
system, version eller språk”
Jag antar att du har någon typ av javascript-blockerare igång, eller? Om jag
förstått det hela rätt så är det via javascript som de tar reda på vilket
system du använder. I min Ubuntu-installation så fungerar det hela finfint.
En marginalnotering.
Nej, jag blockerar inte Javaskript (använder Opera, som sagt). Något
annat som man inte får blockera? Det enda jag kan komma på just nu att
jag blockerar, är pop-up-fönster samt reklam, men reklamblockeraren är
”per sida”, och jag har inte gjort några inställningar på någon av
LibreOffice-sidorna.

Ska testa med någon annan webbläsare.

Jaha, se där ja, testade nu med Firefox och Chromium och det fungerade
i båda. Något med Opera med andra ord. Märkligt, men bra att veta…

Intressant Opera under Windows hade inga problem med att gissa rätt system och språk. Om du använder Opera från Ubuntus paketförråd så kan det ju vara så att de valt att blockera något som standard. Längre än så orkar jag nog inte gräva i vad som gått fel just nu. Hör vi talas om fler som har samma problem så kanske det är värt att göra en buggrapport. Jag har hur som helst testat på ett antal plattformar med ett antal olika webbläsare utan att springa på det problem du beskriver.

/Niklas