Den 8 mars 2012 22:30 skrev Björn M <bjorn@verklighet.nu>:
Det har alltid hetat alias, jag började vid version 7 någonting på 90-talet. Det var långt innan
OSX och BSD-kärnan.
Alias på mac fungerar lite annorlunda än symlink, det har koll på var originalet finns och
fortsätter att fungera även om originalet flyttas, så har det också alltid varit.

Symlink är ju egentligen bara en hårdkodad sökväg i klartext, men i OSX måste man ibland använda
det om man ska göra lite mer avancerade saker som att lura progam att saker finns på andra
ställen än de förväntas vara. Mac blev onekligen bättre med OSX men det var en tuff process att
lära om sig, det fanns mycket som var enklare att hantera innan och jag tror det var många som
gick över till windows i den övergången.

Så Windows var mer likt gamla Mac OS 9 än vad Mac OS X är?

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

Det var en lång utvikning om något som inte hade med hyperlänkar att göra, sorry...

/Björn M