Frågan är huruvida automatgenererade sammansättningar ska tillåtas bland
rättstavningsförslagen eller ej. Den frågan måste besvaras oavsett vilken
ordlista som används. För egen del vill jag tillåta dem. Men frågan är hur
det uppfattas av användare. Vi vill att LibreOffice ska ge ett
professionellt intryck så att det kan användas på företag, kommuner och
myndigheter.  Vad vi måste ta reda på, gärna genom någon form av
undersökning, är om de automatgenererade sammansättningarna måste
censureras bort från rättstavningsförslagen för att LibreOffice ska kunna
vinna acceptans bland professionella användare.
Den stora risken med att inte censurera är att t.ex. journalister lätt kan
ta fram några exempel på löjeväckande rättstavningsförslag från LibreOffice
och använda dem för att döma ut hela programmet. Om alla större massmedier
idiotförklarar ordlistan i LibreOffice, så kan vi naturligtvis "köra över
dom", men ytterst få lyssnar mer på talesmän för ett "gratisprogram" som
LibreOffice än på vad som sägs i media. Återigen, min rekommendation är att
någon utreder frågan ordentligt så att ett bra beslut kan fattas.