Frits,

In Writer vind ik de zowel de IJ als de ij, elk als één symbool, in de tabel van ‘Speciale tekens’ in de zestiende regel, de achtste regel onder het initieel getoonde overzicht:

IJ : Hexadecimaal U+132 ; Decimaal 306

ij : Hexadecimaal U+133 ; Decimaal 307

Je kunt het symbool aanklikken en invoegen. Hoe je dat met de aangegeven codes kunt doen is mij onbekend. Helaas ontbreekt in Writer de mogelijkheid om aan speciale symbolen een toetscombinatie toe te kennen zoals dat in Word wel mogelijk is. Als je de IJ vaak wilt toepassen zou je dat kunnen vergemakkelijken door in de ‘Autocorrectie’ de afzonderlijk getypte I en J te laten vervangen door de IJ . Die vervanging vindt in Writer pas plaats nadat je na het typen van de afzonderlijke letters I en J eerst een spatie aanslaat die je vervolgens met een ‘Backspace’weer kunt verwijderen om bijvoorbeeld de naam IJsbrand te kunnen typen.

Bij een ‘monospace’ lettertype als Courier wordt het verschil tussen de als enkel symbool weergegeven ij en de als afzonderlijk getypte i en j duidelijk zichtbaar.

Kees Wester