Hallo

Of mijn antwoord de wensen van Dick zal vervullen, weet ik niet, maar ik kan wel LO-BASIC macros uitvoeren vanuit de shell (onder Linux), en wel als hieronder beschreven.

De modules met de macros moeten zich bevinden in de volgende folder: $HOME/.config/libreoffice/4/user/basic/Standard. Dit kan je desnoods aanpassen aan je eigen behoeftes en nieuwe bibliotheken creëren waar je wil.

Modules zijn XML bestanden met .xba als extensie, en het formaat kan je afleiden van een bestaand .xba bestand.

Stel dat je libreoffice database zich bevindt in stats.odb. Vanuit de shell kan je bv. de macro MergeSaveClose uitvoeren van het C69 module van de Standard bibliotheek op deze manier:

   soffice --headless stats.odb macro:///Standard.C69.MergeSaveClose

De optie --headless zorgt ervoor dat het venster van libreoffice niet onnodig open gaat terwijl je de macro uitvoert, waardoor je aan snelheid wint.

Met vriendelijke groeten.

Pierre