Beste,Dit is een issue dat mijn professionele kennis raakt : boekhouden.Ik baatte jarenlang een
accountantskantoor uit en werkte met
      diverse softwarepakketten.Mag ik in dat opzicht een tussenkomst doen ?Mijn eerste vraag is
dan : wat is uw motivatie voor de creatie van
      een eigen boekhoudprogramma ?Er bestaan er immers al zovele, waarvan sommige al voor enkele
      10-tallen euro's/m in de cloud beschikbaar zijn.Uiteraard kan op elk software pakket kritiek
geuit worden : het
      ideaal is niet van deze wereld.Ik zou dus wel een aantal suggesties kunnen doen over het hoe
of
      het waarom:-)Ter info:(kwestie van de vlag op de juiste lading te leggen)Het "dubbele" aspect
van een boekhouding is niet of de bank
      geboekt wordt maar wel dat éénzelfde verrichting 2 maal geboekt
      wordt:eenmaal in een dagboekeen tweede maal in het grootboek.In het dagboek (de naam zegt het
al) wordt alles chronologisch
      opgenomenIn het grootboek wordt alles per soort opgenomen.Een aankoop resulteerde vroeger, in
het pré-computertijdperk, dus
      in 4 registraties :- aankoopdagboek (ook wel inkoopboek genoemd) : de factuur-grootboek:de
registratie van de schuld + de
      registratie van de kostensoort van aangekochte goederen of
      diensten + de BTW (uiteraard gebeurt dit op basis van de info die
      op de factuur vermeld is).- de betaling werd op datum geregistreerd in het financieel
      dagboek.- in het grootboek werd de schuld als betaald afgeboekt + via
      welke financiële rekening (bank / kas).Uiteraard, als er geen factuur was (toonbankverkoop)
waren er
      slechts 2 registraties : financieel dagboek + grootboek.Het ideale
        van een boekhoudpakket is nu dat die 2de boeking "automatisch"
        gebeurt tijdens het invoeren van de dagboeken.Bovendien telt en rekent elk boekhoudpakket
uiteraard al die
        registraties in functie van de gewenste rapporten.Dit
            is wat u met die macro's wil bereiken.Vandaag de dagkan dat
      alles behoorlijk automatisch verlopen via de import van
      gestructureerd opgebouwde bestanden (xml)In België zijn die xml-bestanden in een "UBL"-formaat
      gestructureerd, in NL bestaat ook een dergelijk iets, e.e.a. onder
      impuls van Europa.Ook de banken hebben xml-bestanden ("CODA") die door de
      boekhoudsoftware kunnen ingelezen worden.Die software is ook "zelflerend".Het intikken van
facturen en betalingen is zo verleden tijd.Er bestaat zelfs software die, door met de i-phone een
foto te
      maken, de papieren factuur omzet in zo'n xml-bestand.Het wel of niet boeken van de financiële
verrichtingen resulteert
      dus in een wel of niet volledige boekhouding.Maar als de financiën niet geboekt worden kan je
niet tot een
      gedegen balans komen.groetjes,Hubertus (Bert) Verdonck
Hildering 702290 Vorselaar0479993298
Op 17/01/2017 om 23:37 schreef Lamont
      J:
HalloIk weet niet in hoeverre dubbele boekhouding hier echt vereist is
      want die vlag dekt wel enkele ladingenik heb een boekhoudpakket gemaakt (in Excel,ik  ben NU
aan het
      worstelen om dat in LO te krijgen) want het stikt van de macro's)
      maar het doet wel wat jij zegt: een aankoop wordt bij het
      kostenoverzicht opgeteld als kost; in de bank (of kassa) rekening
      afgetrokken ,want betaald; analoog worden giften gij de bank
      (kassa) bijgeteldOm zeker te zijn dat alles 'netjes' verloopt wordt bij de input
      ,in functie van de soort 'operatie' alleen die input
      vereist/toegestaan ,nodig voor die specifieke operatieUitgaven worden aan een bepaalde
kostensoort toegewezen zodat je
      op elk ogenblik weet hoeveel je voor een bepaalde post hebt
      uitgegeven en als je je de moeite getroost hebt om per post een
      budget te voorzien krijg je zelfs een indicatie hoeveel % van je
      budget al 'opgesoupeerd' isDit in een notendop want het volledige verhaal is
ingewikkeldergroetjesJulien-----Oorspronkelijk bericht----- From: Dick StompSent: Tuesday, January
17, 2017 10:33 PMTo: AleidusCc: users libreoffice.orgSubject: [nl-users] dubbel boekhoudenDag
Aleidus,Het "dubbel boekhouden" is het in feite een betaling dubbel
      boeken,enerzijds op Debet en anderzijds op Credit. Veel werk!Het "enerzijds" boeken wordt
door mijn bank gedaan. Het
      "anderzijds" boekengeef ik aan met "kostenplaats" in het record van de bank.In dit kader heb
ik al jaren bij de banken aangedrongen op de
      mogelijkheidde "tegenrekening" bij de boeking te mogen invoeren. Ik heb zelfs
      mijn wenszeer acceptabel gemaakt door vijf bytes extra in de
      SWIFT-boekingen op tenemen voor die informatie. Maar dat stelletje antieke bankiers
      zijn alsbang dat hun inkomen met een paar miljoen dan daalt...Neen, wij houden een groot
aantal boekhouders en hun chefs aan het
      werkdoor alle boekstukken te voorzien van een tegenrekening en ze
      daarna nógeen keer te laten invoeren... met de hand dus. Want de eerste keer
      gaat alautomatisch...Met vriendelijke groet,Dick