Ik ben heel blij met die grijze blokjes. Zij signaleren dat er “iets” afwijkends aan de hand is. B.v. zet ik al vele jaren een dubbele spatie achter de punt aan het einde van een zin om daarna verder te gaan met een nieuwe zin, dit om die zin-scheiding duidelijker weer te geven. Die tweede spatie wordt na heropening van het document als grijs blokje weergegeven om te signaleren dat er 2 spaties staan; merkwaardig genoeg gebeurt dit niet tijdens het aanmaken van het document. Een ander item is de “harde spatie”, want ook die wordt als grijs blokje weergegeven; een harde spatie (Ctrl+Shift+Spatiebalk) maak je b.v. tussen een €-teken en een bedrag, want als dat wat ongelukkig uitvalt in de regel staat het €-teken wat verloren aan het einde van de regel en het bedrag op de volgende regel; dat komt vaak voor als je later hier en daar een woord toevoegt of verwijdert. Omdat te voorkomen geef je dan een harde spatie en het is dan prettig te zien dat die er staat (althans zo ervaar ik dat). Ik gebruik na € of $ dus altijd een harde spatie.

Overigens wordt dit bij MS Word ook gesignaleerd maar dan alleen als je “onder water” kijkt ofwel de niet afdrukbare tekens weergeeft. Ik prefereer het LO-systeem.