Beste Dick
Beste Vertalers,

die documentatie-website bezocht ik al meermaals :-) .

Nu we daar toch over bezig zijn, een bedenking, bij wijze van voorbeeld :
" Handleiding voor beginners - kennismaken met LO"
Dit staat er 3 x ( versie 3 / versie 4.0 / versie 4.2)
=>  Is dat iets wat inhoudelijk zodanig wijzigt bij elke nieuwe versie
dat het essentieel is dat dit telkens moet herwerkt worden ?

Als ik lees dat het vertaalteam onderbemand is, schrijft men dan niet
bij voorkeur aan handleidingen m.b.t. LO-onderdelen die nog niet eerder
toegelicht zijn ?
Dat elke nieuw gepubliceerde handleiding de meest recente LO-versie
betreft lijkt me dan evident (vandaag is dat 4.3).
De laatste releases (vandaag 4.3.5.) lijken me in deze minder cruciaal
(zie hierna).

Een handleiding loopt per definitie een beetje achter op de
opeenvolgende releases.
Elke vertaling nog meer.
Daar moeten we mee leven.

Een mogelijke oplossing voor dat probleem zou kunnen zijn :
* Handleidingen die gebaseerd zijn op oudere versies en/of releases
"slechts updaten" door een korte nota (release-notes) met de wijzigingen
te maken (vertalen).
* Nieuwe handleidingen gebruiken als men nog met oudere software-versies
werkt kan uiteraard voor wat verwarring bij die gebruikers zorgen, maar
* De gebruikers kunnen makkelijk overstappen naar recentere versies.. en
dat kan bij de opmerkingen (p.3 in de handleidingen) als suggestie
meegegeven worden
* Zodra van alle (hoofd-) programma's van LO een handleiding beschikbaar
is kan men "herbeginnen" door het herschrijven van de oudste exemplaren

Waarmee het probleem dat er geen of toch onvoldoende vertalers voor de
BASE-handleiding beschikbaar zijn natuurlijk nog niet opgelost is :-) .
Ik ben nog professioneel bezig en heb me daarnaast al voor zoveel als
vrijwilliger geëngageerd dat ik het momenteel niet aandurf om me ook nog
voor het vertalen van handleidingen te engageren.

Vandaar mijn welgemeende dank aan allen die dat wel doen

Bert Verdonck