Zo eenvoudig is het niet Kees.
De installatie is niet meer dan de executable dubbelklikken en de stappen
volgen. De oude versie wordt nu gewoon overschreven en hoeft dus niet
verwijderd te worden.
Bij een Mac sleep je na het dubbelklikken op het .dmg bestand het programma in de map waar je het wilt hebben. Op een Windows computer is het inderdaad dubbelklikken en de stappen volgen maar met een Debian Linux systeem of een linuxvariant die ook .deb bestanden gebruikt is het niet
zie http://www.libreoffice.org/get-help/installation/linux/