Paul,

Is dit altijd of incidenteel? Ik heb het even geprobeerd maar het genoemde probleem herken ik niet. Zowel een ppt/pps als pptx/ppsx openen in Impress zonder problemen. Ook met een bitmap als achtergrond. Ik weet niet precies wat je bedoelt met converteren maar ik gebruik rechts-klikken op het bestand en kies dan 'Openen met'. Dan opent het bestand keurig, inclusief achtergrond, in Impress.

Overigens als het een pptx/ppsx bestand is dus gemaakt met PowerPoint 2007/2010 kun je de afzonderlijke onderdelen er op gemakkelijke wijze uit halen. Pakt het pptx/ppsx bestand uit met b.v. 7-Zip. Je kunt dan alle afzonderlijke elementen, dus ook afbeeldingen en foto's, dan openen met daarvoor geschikte programma's (tekstverwerker, fotobewerkingsprogramma etc.). Als het bestand beveiligd is lukt dat overigens niet. Ook bij ppt/pps werkt dit niet. Daar is wel een truc voor, maar dan moet je wel over PP2003 of wat ouder beschikken om de presentatie op te slaan als HTML bestand. Ook dan kun je er alle afzonderlijke elementen uithalen.

Jan