Hallo allen,

Dank Joren voor het doorgeven :-)

Christophe Strobbe wrote (19-04-11 14:59)
Waarom heeft LibreOffice ook zo'n waanzinnig korte software release
cycle?? Is kwantiteit (x releases per jaar) belangrijker dan kwaliteit?
Zijn er te weinig bugs?

Goeie vraag, Christophe. Een vraag die uiteindelijk gaat over het model waarmee men LibreOffice wil ontwikkelen.

Omdat het een echt vrije open source ontwikkeling is, is een snelle ontwikkeling belangrijk. - Dagelijks bouwen allerlei ontwikkelaars over de hele wereld op basis van de nieuwste code-bijdragen. Daar komen problemen op dat gebied dus snel naar boven. - En om aan de gebruikerskant regelmatig te kunnen kijken naar de nieuwe zaken, worden er heel regelmatig nieuwe versies gemaakt. Wat heet regelmatig: iedere dag (Daarom heten ze "nightly builds" :-) )
  Zie http://dev-builds.libreoffice.org/daily/

Dat geeft mogelijkheden:
- ieder heeft de kans om (regelmatig, of zo af en toe) een ruwe versie te downloaden en testen;
- fouten kunnen eerder worden ontdekt.

Uiteraard ware het beter geweest als deze bèta1 wat minder problemen had. Ik zie twee speciale oorzaken: - het downloaden en (tenminste een beetje) testen van de nightly builds is nog relatief onbekend; - er zijn de afgelopen tijd heel veel dingen in de code aangepakt, op gebied van opschonen, herschikken, andere processen. Zeg maar de grote schoonmaak die bij OpenOffice.org nooit echt op gang is gekomen. Maar ik heb van een ontwikkelaar ook gelezen dat hij vond dat ze deze grote fouten zelf hadden moeten zien... Lijkt me ook ;-)

Ik heb inmiddels begrepen (*) dat er kort voor of kort na de pasen een bèta2 wordt vrijgegeven. (* ik moet het meeste ook hebben van discussies op de internationale lijsten en volg niet altijd alles in detail en even snel..)

Dit hele proces is anders, fundamenteel anders, dan het proces van OpenOffice.org. En het is een bewuste keuze: bij OOo is het nooit gelukt een echte ontwikkel-gemeenschap op te bouwen, door het logge proces. En die gemeenschap wil LibreOffice juist wel hebben. Enfin, daar is al eens wat over gezegd en ieder die de lijst eens bekijkt, zal ook zie dat het werkt :-)

Hmm  ... ik hoop dat dit een beetje achtergrond geeft.
Misschien is het nuttig het proces nog hier of daar op een rijtje te zetten, af en toe uit te wisselen enzo?

vr. groet,

 - http://nl.libreoffice.org
 - giving openoffice.org its foundation :: The Document Foundation -