Den mån 1 feb. 2021 kl 21:48 skrev Lotta Engleson <lotta.engleson@gmail.com
:

Hej!

Hej Lotta!
Och andra som läser detta, förstås…

Hoppas någon kan hjälpa mig att få sidnumrering i Writer att fungera.

Hoppas kan man alltid… 😁

Jag har följt de guider jag hittat på nätet, men det blir inga siffror bara
texten
"sida" kommer upp i sidfoten.

Jag vet inte vilka guider du följt, men jag öppnade just LibreOffice Writer
(7.0.4), något jag inte gör så ofta annars då jag mest ägnar mig åt
kalkylblad, men jag klickade nere i sidfoten, klickade på det lilla
plustecknet som dök upp, placerade markören i sidfoten, tryckte ⇥
(Framåt-TAB) en gång (för att placera sidnumret i mitten av sidfoten),
skrev ordet ”Sida” följt av ett mellanslag och klickade Infoga → Fält… →
Sidnummer. Sedan gjorde jag en sidbrytning för att få fram sida 2 och där
stod det då Sida 2 (det stod förstås Sida 1 på första sidan), så jag ser
inte riktigt ditt problem. Ser ut att funka här hos mig i alla fall.

Antar att det bästa är att hantera sina sidfötter och sidhuvuden i sina
sidformatsmallar. Då kan man ju även definiera hur sidnumren ska placeras
på höger- respektive vänstersidor och se till att varannan mall användas på
varannan sida, så blir det rätt per automatik.

Likaså om jag öppnar ett dokument från Word i Writer som redan har siffror
på sidorna så försvinner de siffrorna och det står åter bara "sida".

Har inte Word, annat än på jobbet. Kan vara någon form av inkompatibilitet
när det gäller filformatet, exempelvis Microsofts väldigt onödiga
OOXML-format som är en ”standard” på cirka 6000 sidor, där dock LibreOffice
verkar ha gjort stora framsteg på senare år, eller ODF-standarden som lär
vara på cirka 600 sidor (i alla fall första versionen), men som Microsoft
trots detta inte klarar av att följa över huvud taget. Inte ens så enkla
saker som hur man låst sina rader och kolumner i ett kalkylark hänger med i
filen man sparar, så man måste göra om jobbet varje gång om man använder
ODF med Microsoft Office… Nåja, nu är jag kanske lite utanför ämnet och
härjar lite, i och för sig, och inte är det till mycket hjälp heller.
Kanske någon annan har något mer konkret att säga om det, som antingen
löser ditt problem eller ger en förståelse för varför det blir som det
blir… 😁

Fråga 2
När jag öppnar Writer står det ett gult fält överst med texten.
Avstavningsdata saknas   *Installera avstavningspaketet för språk* "qlt".

Hittar inte något om det heller.

Svensk avstavningsordlista finns som ett tillägg. Hur man installerar
tillägg står beskrivet här:
https://help.libreoffice.org/3.5/Common/Extension_Manager/sv#Att_installera_ett_till.C3.A4gg

Här hittar du ett tillägg för svensk avstavning:
https://extensions.libreoffice.org/?q=hyphenation&action_doExtensionSearch=Search&start=30

Klickar du vidare på ”Swedish hyphenation” kan du ladda ner tillägget
direkt:
https://extensions.libreoffice.org/en/extensions/show/swedish-hyphenation

Hoppas detta var till någon hjälp i alla fall, trots att jag inte är någon
expert på Writer.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

Vänliga hälsningar,