Har en CSV-fil med 25000 rader och ca. 70 fält.
ex. på innehåll en liten fil med två fält och två rader
"0160-1";"Test"
"0001";"Test1"

När den öppnas med Calk kommer jag alltid fram till rutan "textimport" och väljer .:
- Delningsalternativ = Semikolon
- Övriga alternativ = Fält inom citattecken som text

Filen öppnas med Calc och innehållet hamnar i rätt cell.
Allt ser bra ut. 0160-1 och 0001 hamnar i kolumn-A samt texten i kolumn-B

Men det är bara 0001 som formaterats som "text".
0160-1, Test och Test1 har formaterats som "antal".

Det innebär om bindestrecket i 0160-1 tas bort kommer resultatet att bli 1601 (inte 01601)

Inte ens om i rutan, där man bestämmer hur importen ska utföras, väljer hur fälten ska importeras, lyckas jag få fältet att bli ett genuint text fält, genom att markera kolumnerna och ange "text".

(fungerar det i OpenOffice?)

Enda sättet är att sedan filen öppnats, markera kolumnerna och välja .:
- Format / Celler
- Fliken "nummer" och välja "Text"
(men det känns opraktiskt att selektera ur de 70 fälten varje gång filen ska granskas)

//Jan

Gör jag fel eller har jag missuppfattat något?

//Jan