Den 28 maj 2013 13:59 skrev Kaj Persson <kape_fsp@telia.com>:
Hej!
Visst förstår vi vad du menar, men ärligt talat, tror jag inte, att det
finns någon lösning på problemet, och detta gäller nog alla kalkylprogram,
oavsett om det konstruerats i den fria världen eller kommer från t.ex.
Microsoft.
Orsaken är förstås, att den egenskap du vill använda dig av, att
"överskottstext" i en cell expanderar in i angränsande celler, endast om
dessa är tomma. Och tom innebär, som namnet säger, att det inte innehåller
någonting över huvud taget. Innehåller den en tom textsträng ("") eller
formel, en funktion, som producerar en tom textsträng, då är cellen inte
tom. Så en cell med innehållet =OM(ÄRTOM(tabell1.A1);"";tabell1.A1) är inte
tom och därför kan strängen i den angränsande cellen (till vänster) inte
expandera in hit. Detta förhållande gäller förstås både vid sådana här
kopieringar mellan olika kalkylark som inom ett och samma ark mellan olika
områden.
Att släcka bort nollorna som föreslagits, är normalt ingen bra idé, eftersom
då även önskade nollor kommer att undertryckas. Det fungerar förstås bara
vid kopiering av ren text, men har du med siffervärden, alltså inte
teckensträngar med siffror, blir det helt tokigt.
MEN, ser du till att cellen till höger om din länk ("=tabell1.A1") verkligen
är tom, och inte i sin tur innehåller någon sträng eller formel, då fungerar
expansionen så som du önskar.
Kaj Persson

Det är verkligen tydligt här, hur olika syn man kan ha på hur saker
”borde” fungera. Personligen råkar jag aldrig ut för detta problem
eftersom jag alltid stör mig på när cellinnehåll går utanför cellen,
så jag brukar alltid se till att alla celler är så breda som behövs
(enkel manöver – ett klick-och-drag med musen och sedan ett
dubbelklick).

Skulle man få hela programsviten att fungera som alla ville ha den,
skulle det nog behöva finnas en oöverskådlig mängd inställningar att
tillgå, så att allas behov tillgodoses på bästa sätt.

Enda sättet jag kan komma på att lösa problemet i denna tråd är nog
att skapa ett makro som helt sonika kopierar informationen från ett
cellområde till ett annat, antingen triggat genom att användaren
klickar på en knapp, trycker någon tangentkombination eller att det
sker varje gång dokumentet öppnas, eller liknande. Själva makrot blir
ganska enkelt, men det känns lite fel att lösa det på ett sådant sätt…

Johnny Rosenberg