Tack , Jepp!

Det var dessa urvalslistor jag sökte!
Informationsrutan.som jag sökte(nästan som en kommentar) fanns under Data / Validitet "Inmatningshjälp" Undra om dessa finesser tar mycket datakraft att nyttja om många rutor fylls med information och kopplingar?

Ett fel / oklarhet som finns i dokumentationen är följande text .: "Tillåt bara värden som finns i ett cellområde ". Vilken text som helst tillåts i cellen, men jag får ett tips eller möjlighet att välja med musen olika val från cell området.

Endast om jag under fliken "felmeddelande" väljer att klicka i "Visa felmeddelande när ogiltiga värden matats in" Kommer meddelande att, andra värden att förbjudas eller informeras att de inte ingår i listan, visas...

_____________________

En sak jag funderar över / får inte att fungera är "Data / Validitet" - under fliken "Kriterier" finns "Källa"
Här ges möjlighet att ange ett område med information (inga problem)

I denna ruta skulle jag vilja ange ett variabelt område. (dvs. hoppa över tomma celler?) Har försökt testa "Data / Validitet" - "Kriterier" samt avmarkerat "Tillåt tomma celler"
Men förstår inte funktionen helt för den "rutan"

Dvs. Min önskan!
Antag att området (raden).: $Tabell1.$C$10:$C$29 gäller.
I detta fält ingår 20 celler. Men om text endast finns i Cell C10,C11;C12
Kommer urvalslistan att bli onödigt lång (med bara tomrum)
(Rutan "Tillåt tomma celler" påverkar inte resultatet)

Jag hoppar över några celler och fyller i C14, C16
Fortfarande samma resultat.

Men om innehållet sorteras och kryssrutorna "Tillåt tomma celler" & "Sortera poster stigande" kryssas.
Fungerar urvalet av innehåll i någon mening.

Min fundering är .: Skulle man med en formel kunna räkna ut var fältet slutar (dynamiskt)?
dvs. fylls text i Cell C13 & C14 kommer även dessa med i urvalet.
(Hade helst undvikit att sortera fältet eftersom de första valen i listan är de vanligaste alternativen.)

//Jan