Hej

Det är två begrepp som jag inte riktigt känner mig nöjd med:

Remote Files
Vilket bland annat kommer att användas i startcentret som komplement till traditionella öppna fil. Jag har fått förslag på lagringstjänst vilket är ett av de bättre uttrycken i mina öron. Dock innefattar Remote Files lagringstjänster som exempelvis dropbox, goolge drive osv. men även större system som sharepoint, alfresco etc. som jag kanske inte skull kalla lagringstjänster. Om vi använder lagringstjänst blir jag även osäker på hur vi ska hantera andra ställen där ordet förekommer (hur översätter jag t.ex. Open Remote File eller Remote). När jag tittat på hur andra översatt remote files så verkar det vanliga vara fjärrfiler. Detta ord känns dock något främmande för mig. Skulle kunna tänka mig Fjärrlagring i startcentret och sedan Öppna fjärrfil i arkivmenyn. När en fil öppnats från en fjärrlagring så vill jag minnas att Remote visas i slutet vilket jag troligen skulle översätta till fjärrfil där med.

Search Formatted Display String
Detta är ett tillägg till sökdialogen i Calc som låter dig ange ifall du vill söka efter text precis som det visas i cellen. Dvs. ifall du formaterat en cell som valuta och skriver in siffran 10 så visas 10,00 kr i cellen men om du söker efter 10,00 kr så kommer du inte att få någon träff om du inte har bockat för Search Formatted Display String förstås. ;)
Som förslag funderade jag på:
Sök text som den visas

Har inte testat funktionen så ingående så kanske missat någon nyans av det hela.

Tar gärna emot andra förslag om ni har några.

Niklas Johansson