Hej

Efter att ha spenderat på tok för många kvällar och helger med att jobba på översättningen inför 4.1 kan jag nu meddela att 4.1 kommer att bli den första versionen av LibreOffice som är helt översatt, dvs både användargränssnitt och hjälpfiler har komplett svensk översättning. Bör dock nämna att vi inte har en komplett översättning av hjälpfilerna för LibreOffice 4.0-serien, detta är inte heller något jag kommer att lägga allt för mycket tid på då de rättningar jag gör där "dör ut" med den serien. Om någon meddelar mig om felaktigheter så kommer jag förstås att försöka fixa dem så snart som möjligt.

Jag tänker inte påstå att det inte finns mycket kvar att göra med översättningen då jag funnit många fel, främst i hjälpfilerna vars översättning har fått alldeles för lite kärlek sedan OpenOffice.org-tiden. Det finns även ett stort behov av att slå fast hur vi ska översätta en del begrepp, förhoppningsvis kommer det att finnas mer tid för sådant framöver.

Hittar ni konstigheter i de nya översättningarna eller vill hjälpa till med kommande översättningar så tveka inte med att höra av er.

Några begrepp som jag ändrat:
Base:
- Sökning -> Fråga
(något mer begrepp som jag inte kommer på just nu, men vars ändring syftar till att bättre ansluta till den nomenklatur som finns inom databasområdet)

Calc:
SEC -> SEK (funktionen har nu samma översättning som Excel)
SECH -> SEKH

Impress:
Bildskärmspresentation -> Presentation
Individuell presentation -> Anpassad presentation

En allmän sammanfattning av de ändringar som gjorts inför 4.1 (på engelska):
https://wiki.documentfoundation.org/ReleaseNotes/4.1

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig sommar
/Niklas