Wat dat "overschrijven" of "invoegen" betreft...

Libreoffice heeft traditioneel de optie gehad om per ongeluk,
      zonder dat je het wist, onderaan het scherm - in de statusbalk -
      op het woordje "INSERT" te drukken. Dat veranderde dan in "OVER"
      en daarmee was het programma onwerkbaar geworden. Als je schrijft,
      wordt wat je toevoegt niet bijgevoegd maar je overschrijft de
      bestaande tekst ermee. Deze functionaliteit, die n.m.m. nergens
      goed voor was behalve het zaaien van diepe wanhoop en paniek,
      bestaat gelukkig niet meer in mijn versie van LO (7.6.4.1).

Dat vind ik een grote vooruitgang! Maar daarmee zou ik ook niet
      weten hoe ik het zou moeten rechtbreien als het dan tóch een keer
      fout gaat!

Overigens, in de help-funcite gaat het nog gewoon over de "knop
      INSERT" van de statusbalk.... Die is er bij mij dus gelukkig niet
      (meer)...

Op 01-02-2024 om 23:22 schreef Cor
      Nouws:
Dag
      Leo,Je beschrijving is me niet geheel duidelijk.Maar ik zou je willen adviseren te kijken
inmenu Beeld > In- en uitzoomen > In- en uitzoomen.In het venster dat dan opent, kun je instellen
of een document
      onder elkaar of in pagina's naast elkaar wordt weergegeven.Rechtsonderin Writer zitten, iets
links van de zoom-instelling,
      ook controle-elementen waarmee je die instelling kunt veranderen.Ik hoop dat dit je helpt,vr.
groet,Corleo wrote on 01/02/2024 19:57:Dag allemaal,Al +- 15 jaar  ben ik een fervente gebruiker en
supporter van
        Writer op LibreOffice.Nu is iets gebeurd waardoor ik Writer bijna niet meer kan
        gebruiken.Terwijl ik een tekst aan het overtikken was zag ik plots dat op
        mijn beeldschermde enkele schermvullende  pagina zich had verdeeld, en die tekst
        zich nu had ontdubbeld in 2 delen,de helft op het linkerdeel van het scherm, de andere
helft op
        het rechterdeel.Datzelfde is mij vroeger nog eens gebeurd, maar toen zag ik het
        gebeuren, en heb gewoon op de ‘achteruit’ knopgedrukt, en die vorige ‘ongewenste opdracht’
was ongedaan en ik
        kon gewoon verdertikken.Nu keek ik waarschijnlijk naar de over te tikken tekst en niet
        naar mijn scherm.Ik wist niet bij welke letter die foute ontdubbeling gebeurde,maar hoe ver
ik ook achteruit ging, ik bleef het dubbele bijna
        onleesbare scherm houden.In de uitleg over Writer vond ik geen antwoord.En door enkele
mogelijke opties uit te proberen werd het nog
        erger en werd automatisch iedere nieuwe tekst die ik opsloeg
        ontdubbeld,én het is nu op dat dubbele scherm niet meer mogelijk
        ‘overwrite’ uit te schakelen,én als ik nu op de ‘achteruitknop’  druk, wordt dat ganse woord
        verwijderd.De ontdubbeling én het instellen van ‘een gans woord achteruit’
        gebeuren bij alle oude teksten in mijn bestanden die ik open,iets wijzig, en dan weer
opsla.De inschakeling van ‘overwrite’ niet bij allen.Kan iemand mij aub uitleggen hoe ik die
opdracht tot ‘ verdelen’
        van een tekst,en het automatisch activeren van ‘overwrite’ in het write
        programmaen het uitschakelen  van  'één letter achteruit'kan uitschakelen.En zodanig die
wijzigingen kan vastleggen dat dat in alle
        teksten - dus in het programma - wordt toegepast.Ook dank als iemand van jullie slechts
voor één van die opties
        de oplossing heeft.Duizendmaal dankLeo