Beste Harry

Ik heb niet vermeld welke versie ik gebruik. Het is LO 6.1.3.2.

Ik gebruik al jaren Libreoffice en ben zeer tevreden over Writer.
Impress en Calc geven me vaak problemen waarbij ik zelfs de indruk heb
dat het hier en daar rommelig geprogrammeerd is.

Waar concludeer je dat uit? Ben je een programmeur?

Nu een Impress probleem:

Ik stel op de hoofddia in dat er een dianummer rechts onderin komt en
een achtergrond kleur. Vervolgens kies ik in het menu "Toepassen op alle
dia's". Er gebeurt niets. Dan selecteer ik alle dia's en kies "Toepassen
op geselecteerde dia's". En wederom gebeurt er niets. Geen dianummers
zichtbaar en geen achtergrondkleur

Doe ik iets fout of is dit een bug?

Ik ben geen Impress-kenner en weet n iet waar dit fout gaat. Ik kan het
eens gaan uitproberen, maar wellicht weet één van de anderen de oplossing.

*EDIT:*

Na verder zoeken constateer ik de volgende zaken:

1. Als ik in een dia die de achtergrondkleur niet van de hoofddia heeft
meegekregen naar eigenschappen ga, vertoont het eigenschappenvenster de
gewenste achtergrondkleur maar de dia zelf doet dat niet. Dit moet dus
een bug zijn.

Heb je al bij de bugs gezoct of er al een melding van iets dergelijks is?

2. In het Nederlands wordt de term hoofddia gehanteerd. Maar in het
Beeld menu staat "Diamodel". Dat is verwarrend.

Dit hebben we inderdaad ook geconstateerd en al aangepast. Dit zal in de
volgende update aangepast moet zijn. We werken met meerdere vrijwilligers
(vertalers) die de gebruikersinterface vertalen en dan kan er wel eens
inconsistentie ontstaan.
Maar dank je voor het melden, want als het nog niet bekend was kunnen we
het alleen aanpassen als oplettende gebruikers het aan ons melden.

Soms denk ik dat de Nederlandse versie zich wat anders gedraagt dan de
Engelse. Bovendien is de Nederlandse terminologie mij vaak onbekend.
Gebruik van Engelse termen, eventueel tussen haakjes na de Nederlandse,
zou het zoeken vergemakkelijken. Voorbeeld: hoofddia ipv master slide.

De Nederlandse versie zal zich niet anders gedragen dan de Engelse. De
onderliggende software is natuurlijk hetzelfde. Er zou geen ruimte zijn in
de velden om de Engelse term naast de Nederlandse term te vermelden en is
m.i. ook niet gewenst. Als je gewend bent aan de Engelse termen kun je de
gebruikersinterface wel op Engels zetten als je dat wilt. Extra > Opties >
Taalinstellingen > Talen.

Met vriendelijke groet,
Kees

Heel graag reacties en bij voorbaat hartelijke dank,

Harry Croon