Cor,

Fijn dat je met me mee wil denken. Ik begrijp een klein beetje wat je bedoelt, maar dat maakt het nog wat ingewikkelder.

Een klein voorbeeldje;
Leeg werkblad. met een "x" in b3, b6 en b10
cursor staat in a1
selecteer cellen a1:b15 (met pijltjestoetsen)
zodra ik alt-g,f,s heb ingegeven worden de geselecteerde cellen ineens beperkt tot kolom b
Set standaard filter op kolom b = x
Dan krijg je mooi drie rijen.
Maar de optie Filter terugzetten is daarna niet beschikbaar.
Ik begrijp nu dat dit komt omdat a1 de actieve cel is en buiten de selectie valt.

Nog een voorbeeld:
zet in bovenstaand voorbeeld in a2 een "y"
a1 is weer de actieve cel
herhaal bovenstaande, dan blijven wel de twee kolommen geselecteerd tijdens het filter zetten.
dan is het wel mogelijk om met alt-g,f,f het filter terug te zetten.

We gaan verder met bovenstaande
loop nu met de pijltjes toets door de filterde cellen (het blauw van de selectie verdwijnt helaas, zodat niet meer herkenbaar is dat je in een geselecteerde/gefilterde groep cellen bezig bent (nb staat ook nergens herkenbaar dat er een filter actief is, jammer!) of waar de grens van het filter is). als je hiermee bezig bent, krijg je wel de optie Filter terugzetten aangeboden (alt-g,f,f) maar die doet dan niets. Ik moet dan het filter opheffen met ctrl-z.

Ik denk dat het terugzetten van een filter op elk moment en na elke handeling of bewerking, welke cel op dat moment ook actief is, het mogelijk moet zijn. Ik zie, als ik er over nadenk, geen enkele goede reden om dat te beperken. Wat zie fout?

Groet, Joop