Willy,

Bedankt voor je aanwijzingen.
Tussentijds heb ik van Willem075 al zoveel documentatie gekregen, dat het
me duidelijk is, waarmee ik bezig ben.

Waar ben ik mee bezig? Een suikerklontje vervoeren met een 10-tons
vrachtwagen!

Wat wil ik?
1) ééns per maand een overzicht van alle bankboekingen met tellingen
2) ééns per maand een controle over alle posten van de begroting.
Dat draaide jaren perfect in MSAccess. Automatisch en dat haalde
zelfstandig de boekingen (MT940) van 6 rekeningen bij 2 banken op.

Ik ben VIER jaar bezig geweest om dat naar Writer & Base te converteren.
ONMOGELIJK. Er missen in Base functionaliteiten die in MSAccess wel zitten.

Uiteindelijk heb ik als ervaren (ruim 50 jaren) ICT-man in één maand tijd
het systeempje herschreven in Basic256 van Jim Reneau uit Canada onder
Linux Ubuntu.
En dat draait als een zonnetje!

Tenslotte:
1) ik gebruik nooit een Tekstverwerker, want bij Ponskaarten hadden we dat
niet, maar wel leuke typistes! Gouden tijden... De eMail is mooi genoeg!
2) ik gebruik Spreidlakens als kladbloks voor alles en nog wat
3) alle andere toepassingen van Office geloof ik wel... Leuk voor
artiesten, waar ik niet bijhoor als duffe techneut...
4) ik kijk zelden naar de TV, Internet vertelt me alles...
​5) mijn motto: het móet kunnen, maar houd het simpel...
6) dus werk ik aan Wiki-pagina's (wat niet simpel is...)

Ik houd van OpenSoftware en Openheid in het algemeen. Deel kennis en
ervaring met anderen omdat dat een plicht is binnen de mensheid. *Delen* is
wat anders dan verkopen dus!

Met deze ontboezeming ga ik onbevangen en nieuw jaar tegemoet...

Met warme groet,
Dick