Hallo Hubertus

Heb je de handleiding 'werken met opmaakprofielen als eens gelezen?
http://www.odfauthors.org/libreoffice/nederlands/documentatie-voor-libreoffice-3/handleiding-voor-writer-3.x/werken-met-opmaakprofielen-2014-05-10/view

Groeten en succes, Kees

Op 30 juni 2014 12:26 schreef Hubertus Verdonck <
hubertus.verdonck@telenet.be>:

Goede middag, IvoDank voor de verduidelijking.Ik heb de werking van
"opmaak via stijlen" eerder al eens bekeken,
      maar voorlopig zie ik nog niet hoe ik daarmee mijn doel kan
      bereiken."Stijlen" begrijp ik eerder als "een schrijfstijl" of "een
      huisstijl" (wat ruimer is dan een logo) ...De lay-out (bladspiegel)
en het lettertype zijn elk een onderdeel
      van de huisstijl, dat wel.Ik ga dit zeker nog eens beter
bestuderen.Voor
        mij is de nummering van een hoofdstuk hetzelfde als de nummering
        van een alinea : enig verschil is dat de hoofdstuknummering een
        (enkele) niveau('s) hoger is.Iets anders is de (tekst-) opmaak van
de titel van een
        hoofdstuk, respectievelijk van een onderverdeling van een
        hoofdstuk (Afdeling / rubriek...).Ook de aard van de nummering kan
divers en zelfs gecombineerd
        zijn1.1. of 1.a. of ...en vermoedelijk ook : zoveel gebruikers,
zoveel wensen...BertIvo ten Hagen schreef op 30/06/2014
      11:48:
Met beheersen bedoelde ik niet direct opmaken (rechtstreeks) maar via
stijlen.

Met vriendelijke groet
Ivo ten HagenOp 30 jun. 2014 om 10:59 heeft Hubertus
Verdonckhubertus.verdonck@telenet.behet volgende geschreven:

Beste DickAls ik goed begrijp wat u bedoelt is het zoals wat ik al ervoer
:je moet telkens een nieuwe nummering opstarten waardoor de, wat ik
     zou noemen "hoofdnummering" komt te vervallen, en kan die niet
     meer simpelweg verder gezet worden.Ik ken zelf totaal niets van
programmeren.Maar ik ben er zeker van dat er in dit tranendal wel ergens
mensen
     rondlopen die dit probleem kunnen oplossen.Als ik via
hetmenu/opmaaknaarnummering- en
       opsommingstekensga, zou ik denken dat het moet mogelijk
     zijn om de ganse nummering zoals ik die uitschreef in mijn eerste
     mail daarin te verwerken.Nu is dat opgesplitst : onder
hetmenu/extravindt je het
     item "hoofdstuk nummering".Beide samenvoegen lijkt me de oplossing
van mijn probleem.Of dat eenvoudig realiseerbaar is voor een programmeur ?
Geen
     flauw idee.Maar alvast dank aan allen die er mee over nadenken.@
Ivo, je suggestie om me te "beheersen" (m.a.w. platte tekst
     schrijven) is nu net wat ik niet wil :de lay-out moet meteen mee in
goede banen, want laat me toe de
     leesbaarheid van het geschrevene te beoordelen, te verbeteren.Wat ik
schrijf moet voor alle leerlingen in het secundair
     onderwijsmoeilijke teksten (wetteksten)tot
     "verteerbare materie" maken.Die trainingen van Cor zullen, alleen al
door de verre
     verplaatsing, wat duur uitvallen vrees ik (er staan geen tarieven
     op zijn website).Toch bedankt voor je reactie.BertDick Stomp schreef
op 28/06/2014 23:29:
Beste Hubertus,

Ik herken uw probleem!
Het valt onder UDC, ofwel Universele Decimale Codering.
Uitgangspunt: elk onderwerp kent hooguit tien delen en en elk deel kent
weer hooguit tien delen enzovoort.
Let op: de delen worden normaliter genummerd 0 tot en met 9!
Dat is binnen de informatica charmant opgelost met de Numeric List.
Als u een Numeric List start is het eerste onderwerp in te stellen op 0
(nul) of wat u wilt. Elk volgend onderwerp, getriggerd door toets Enter,
wordt 1 hoger.
U kunt binnen een onderwerp een nieuwe Numeric List starten en zo voort!

Ik heb niet getest of dit mechaniek binnen LibreOffice al werkt. Maar het
werkt prima binnen HTML. Zie handleiding HTML voor OL, Ordered List.
Aangezien ik mijn publicaties altijd in HTML breng, is dat voor mij altijd
de handigste oplossing.

Met groet,
Dick Stomp