op 20-12-13 16:23, H. Harmsen schreef:
Johan, lastig om van hieruit goed te begrijpen wat er precies aan de hand
is. Maar begrijp ik je goed dat het probleem nu bij de printer ontstaat?
Zo ja, dan zou je eens kunnen proberen van het LO-bestand eerst een
pdf-bestand te maken met BullZip (even googelen). Dat is een pdf-printer:
als je daarnaar afdrukt, komt er een pdf-bestand.
Ik doe dat op de manier zoals in mijn eerdere mailtje beschreven met een
LO-Writer-bestand. Ik krijg dan een kant-en-klaar pdf-bestand in
brochurevorm. Dat pdf-bestand kan vervolgens rechtstreeks 'echt' worden
geprint: je hebt dan telkens twee tegenoverliggende pagina's op A5-formaat
naaste elkaar op een liggend A4 (dus, bijvoorbeeld, bij een boekje van 12
pagina's: 12-1, 2-11, 10-3, enz.)
Hopelijk kun je hier wat mee.
En o ja, misschien lukt het ook wel met een andere pfd-printer, dat heb ik
nog nooit uitgeprobeerd.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Hallo Harry,

ik bedoelde dat het misschien met de ene printer al wat beter lukt dan met de andere.

Wat het pdf printen betreft; het gaat mij er niet zozeer om uiteindelijk een boekje te hebben, alswel te bewijzen dat het kan vanuit LO ( en bij uitbreiding vanuit Linux. )

Dus heb ik nog wat verder gezocht en het bestand omgezet naar A5, nu lukt het wel.
Dit zijn dan de settings :

* algemeen : selecteer juiste printer
* pagina layout : pagina's per blad : 1
* algemeen - eigenschappen : papier : papierformaat : a5
richting : portrait
dubbelzijdig : off
papierlade : drawer1 * hier het papier draaien.

apparaat : booklet printing on
staple saddle stitch

Bij het omzetten naar A5 moest ik natuurlijk wel wat layout aanpassen, maar uiteindelijk ziet het er " zeer keurig " uit. Het kan dus vanuit LO en weeral een reden minder om het niet te gaan gebruiken.

Mvg, Johan