Op maandag 29 april 2013 08:38:42 schreef Jk Nieuwenhuizen:
Hi Cor,

Ik realiseer me nu dat ik nog nooit zo'n adres ls dat van jou heb gezien.
Dat suggereert toch echt dat je daar flink wat in de melk te brokkelen hebt.

Maar daar gaat het nu niet om.

Cor heeft een bedrijf(je) dat organisaties helpt bij het gebruik van
LibreOffice en is door de Nederlandse gebruikers van vroeger OpenOffice.org en
nu LibreOffice (informeel) gekozen om de belangen van hen te vertegenwoordigen
in een adviesorgaan.

Wel omdat ik sedert, zeg half maart, zeker gemiddeld per dag een uur of 6
bezig ben in writer, calc, math en proberen of het werkt met draw.

Daar loop ik als niet-kenner tegen talloze zaken die voor zo iemand niet
duidelijk zijn, en die ik graag zou melden aan degene die dat stuk heeft
gemaakt. Met het gevaar dat die gepikeerd is omdat hij het als klacht ziet,
maar dat is het nooit.

Je moet dan onderscheid maken tussen niet of nauwelijks gedocumenteerd, een
echte fout of een verbetering. Documentatie is er in twee vormen, de help-
informatie in LibreOffice en de handleidingen.
Deze laatste worden tamelijk onafhankelijk van LibreOffice gemaakt door
ODFAuthors; zie odfauthors.org. Op hun site zijn kant en klare handleidingen
in het Engels te vinden en vertalingen van die handleidingen, evenals
handleidingen in wording. Een kleine groep Nederlands sprekenden is bezig met
vertalingen naar het Nederlands.
De help-informatie is de verantwoordelijkheid van de LibreOffice-community in
casu de ontwikkelaar(s) van een bepaalde functie. Onjuistheden hierin en
fouten in de programma's kun je melden via een bugrapport. Hoe staat op
https://wiki.documentfoundation.org/BugReport
Ook wensen/verbeteringen die geen fouten zijn kunnen op deze manier gemeld
worden. Dit is voor diegenen die niet in staat zijn, om welke reden dan ook,
om zelf bij te dragen aan het repareren van een fout of het toevoegen van een
functie.

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om bij te dragen aan LibreOffice zie
http://www.libreoffice.org/get-involved/ Mijn voornaamste bijdrage is die van
Localizer.

Voor hen die wel fouten kunnen repareren of nieuwe functies toevoegen en dat
willen is het mogelijk ontwikkelaar te worden. Hoe is te vinden op de
bovenstaande pagina onder Developers.

Er is nog nooit een programma langer dan 6 regels gemaakt dat in 1 keer
helemaal goed  was. Dus is de maker er van gebaat als hem wordt gemeld aan
foutjes en onduidelijkheden. Als ik in diens schoenen stond zou ik er blij
mee zijn, ik kan er mijn product nog beter mee maken.

Dat kan met een bugrapport, zie boven. Hoe duidelijker het bugrapport hoe
eerder zal het worden opgepakt.

IK heb een deel van het weekend besteed aan het doen van wat metingen en
die verwerken met Calc. Gaat werkelijk uitstekend, getallen in 7 decimalen.
Maar de resultaten in een grafiek zetten met Draw gaat helemaal niet omdat
draw getallen niet als invoer accepteert. Dus moet ik met een lineaaltje op
een stukje papier gaan zitten prutsen en doe ik onrecht aan de vent die
Math zo goed in elkaar heeft gezet.

Ik ben niet erg thuis in Draw en Calc, maar ik weet wel dat je met getallen in
Calc, in Calc grafieken kan maken. In hoeverre je deze in Draw kan krijgen
weet ik niet. Dit soort vragen zijn bij uitstek geschikt om op de
gebruikerslijst (users@nl.libreoffice.org) te stellen. Een paar zinnetjes die
beschrijven wat je zou willen zijn al voldoende om een reactie te ontvangen,
ofwel in de vorm van een antwoord of in de vorm van een verwijzing waar
informatie staat hoe dat te bereiken.

En als ik het dan toch over math heb: Ik zag natuurlijk meteen dat de
commando's die van LaTeX zijn en ontdekte al gauw dat niet genoemde LaTeX
commando's moeiteloos worden geaccepteerd. Laat iemand dat dan in de
handleiding zetten.

Enz. Enzovoort.

Lijkt mij iets om een opmerking over te maken bij de auteur(s) van die
handleiding. Is dat een handleiding van ODFAuthors? Of heb je de help-
informatie van LibreOffice geraadpleegd?

Nu moet ik weten wie ik met dat soort opmerkingen kan verblijden. Dus een
persoonsnaam.

Dat is dus niet nodig. Bugs en wensen kunnen in een bugrapport, ook die in
help-informatie en aanvullingen op kritiek op documentatie kunnen gemeld
worden op een discussielijst van ODFAuthors.

Hoe krijg ik die?

Op dit moment maakte ik een aanslagfout die ik merkte en kon herhalen. Met
Control-H krijg ik een window waarmee ik kennelijk een Library kan
invullen. Moet ik onthouden, want ik doe dat nog in een overbelast
tekstfiletje. Ik heb daar nog niets van gelezen, het staat mogelijk onder
Keybord-shortcuts maar daar was ik nog niet aan toe.

Misschien heb ik nu duidelijk gemaakt waar ik heen moet.

Maak je geen zorgen over lange tenen, als je toon neutraal blijft wordt alle
kritiek geaccepteerd en zal afhankelijk van de kwaliteit er iets mee worden
gedaan of niet. Dat is eigen aan de open source-gemeenschap.

--
vr.gr.

Freek de Kruijf