Hai Joep,
Je suggereert in je mail dat het je ooit wel eens gelukt is. Om je thunderbird adressenboek te openen met libreoffice. Ik heb dat nooit geprobeerd. Wat ik wèl vaak gedaan heb is: het thunderbird adressenboek "exporteren als" csv en dan openen met libreoffice (calc). Je opent het adressenboek in thunderbird. Dan geef je aan Extra/exporteren/kommagescheiden (dat is csv). Dan exporteer je. En daarna kan je het bestand dat nu gemaakt is openen met Calc. Je moet bij het openen even kijken naar de vinkjes bij "komma" en "spatie". Calc laat het resultaat meteen zien.
Misschien schiet je er niks mee op. Maar ik hoop het wel.
pieter