Beste Winfried,

Winfried Donkers wrote (27-01-12 12:56)

We werken hier met Windows XP en Windows 7. Een 'schone'
start van een writer document kan 15 seconden duren op een pc van een
jaar oud en ruim voldoend geheugen!

Heb mijn VirtualBox met Win7 maar even gestart (en alle alarmbellen over 'versieproblemen' weer even genegeerd ;-) )
Kaal LibreOffice starten duurt ca. 30 seconden - shock.
Als ik de snelstarter aanzet en afsluit, duurt het starten van een nieuw Writer document nog maar enkele seconden.
Dit is LibreOffice 3.4.2 (ouwe meuk dus)

LibreOffice 3.5.0beta2 (ook al weer oud ;-) ) start van kaal in nog geen 10 seconden een Writer document.
Da's beter.

Wat ook opvalt, is dat na langere tijd niet
gebruikt te zijn ('s avonds een calc document open laten staan op je
pc en er 's ochtends aan verder willen werken), het erg lang duurt
voordat toetsenbord input (vullen van cellen) wordt verwerkt. Deze
wachttijd kan oplopen tot 5 รก 10 seconden.

Diepe slaap...
Het is bekend dat LibreOffice nog niet vrij is van geheugenlekjes, Dus een hele nacht een lekker werkblad open laten staan zal zeker wat geheugen slurpen. Maar goed, dat zou weer niet worden vrijgegeven, dus verklaart eigenlijk niet wat jij ziet.

Ik ben nog steeds op zoek naar oorzaken. Natuurlijk staat de
snelstarter standaard geladen en het buffergeheugen is vergroot, maar
dat helpt niet echt. Andere Java versies evenmin. Niet oplossen kan
betekenen dat de overstap naar Libreoffice teruggedraaid wordt en dat
zou ik zonde vinden.

Wie heeft hier ook ervaring mee en weet oplossingen?

Er is wel eens een issue geweest met een netwerkprinter. Als die als standaard was ingesteld, maar niet beschikbaar, ging OpenOffice daar een minuutje ofzo naar staan zoeken. Maar ik meen dat dat toen al is opgelost. Ik neem aan dat je waarneming algemeen is, en geen betrekking heeft op enkele specifieke documenten. Verder weet ik (en dat zul je ook lezen op de dev-lijst) dat er steeds aandacht is voor verbeteringen. Dat merk je al in bovenvermelde gegevens.

Hoop dat dit een beetje helpt...
vr.groet,

--
 - Cor