Inderdaad is het kopen van een lege PC lastig.
Er zat een bedrijf in Rotterdam, die PC's leeg van software leverde.
Je kreeg de kast met 500Watt voeding, een Gigabyte moederbord  met goede
reputatie, een processor naar wens (single, dual of quad) als dan niet met
vloeistofkoeling en verder alle toeters en bellen die je nodig vind zoals
HD-recorders, CD/DVD- recorder(s), card-readers, BlueTooth, Wifi, extra
geluids-kaart.
Meestal was ik rond de 200 GULDEN wel klaar. CD met OS er in en draaien.
Nu koop ik wel eens in een Kringloopwinkel een een ouwe desktop voor €25.
Vervang het moederbord door Gigabyte, Acer of Asus (€80). Past altijd.
Misschien een zwaardere voeding monteren. Past ook altijd. Start op met de
Ubuntu 12 CD. En alles gaat verder automatisch. De ouwe rommel van de HD
wordt met Format opgeruimd en 20 minuten later draait Ubuntu.
Omdat ik alles in 'the Cloud' draai, worden prompt mijn schermen met hun
menu's gedownload en in cache gebracht. Van daar dat ik drie identieke PC's
heb. En in het buitenland in een Internetcafé gebeurt dat ook. Erg handig!
En voordat ik die PC daar verlaat ruim ik de cache op met de sneltoetsen
die daarvoor werken.
De laatste klap is de *Virtuele Machine* installeren als kind van Ubuntu.
Als start vraagt VM gelijk om een CD, nou, geef dan maar een ouwe XP met
SP3. Een een half uur later draait mijn TomTom in XP onder Ubuntu en haalt
zoals gewoonlijk de updates op.
Nou beschik ik in hier in Sassenheim over een shop met vader en zoon *NERD*;
ze heten dus allebei Jaap. De zoon heeft HBO Netwerken gestudeerd. Ze
handelen, bouwen en repareren. Zie JJcomputerservice. Ik werk voor hen *
gratis* als hulp aan huis bij senioren.
Als ik nou wat wil dan zeggen ze: hier heb je een doos met alles wat je
leuk vindt, je vond Meccano vroeger ook leuk, je zet het spul maar in
elkaar en stop er maar een OS in... En als het niet werkt, dan kijken wij
er wel even naar.
Tot tot slot: er zijn meer van die ZZP'ers. Je vindt ze in de kleine
advertenties. Ze bieden zich aan, om problemen met de PC's op te lossen.
Maar ze weten ook vaak de juiste kanalen voor goedkope *nieuwe* onderdelen.
Een PC in elkaar zetten duurt een dag. Een laptop twee dagen. Ik zeg dit
uit eigen ervaring. De onderdelen koop tegenwoordig nog wel eens bij
Conrad, omdat ze een enorme sortering en voorraad hebben. Maar die is
duurder dan de PC-boer om de hoek!
Veel plezier met het echte computerwerk!
Dick Stomp
PS De garantie op onderdelen is dezelfde als voor hele PC's: binnen 3 tot 5
jaar gratis omruilen.