Een gewelig uitgangspunt Kees! Zo zijn we allemaal begonnen.
Maak met Unetbootin voor Windows http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-windows-latest.exe een opstartbare usb-stick met een ubuntu iso. En laat het installatieprogramma gaan. Voordat er iets definitiefs gebeurd wordt het je altijd gevraagd. Het installatieprogramma kan desgewenst de Windows-partitie verkleinen en op de nieuw ruimte zijn eigen partities maken. Gaat eigenlijk vanzelf. Ik zeg: veel plezier!
pieter